Ήρθε η ώρα να έρθουν πίσω τα δίχρονα supersport

Μπάμπη Μέντη
Από τον

Μπάμπη Μέντη

11/11/2015

Οι δίχρονες μοτοσυκλέτες δρόμου πέθαναν για διάφορους λόγους. Η κάπνα από την εξάτμιση και η μυρωδιά του καμένου λαδιού ήταν σίγουρα μια άσχημη εικόνα για την σύγχρονη εποχή της οικολογικής συνείδησης, που πολλές φορές φτάνει στα όρια της υστερίας. Όμως και τα ίδια τα εργοστάσια δεν έκαναν κάτι για να υπερασπιστούν τους δίχρονους κινητήρες. Η τεχνολογία τους έμεινε στάσιμη για πολλά χρόνια και ποτέ δεν μπήκε στην εποχή των ψεκασμών, μένοντας στην αναχρονιστική τεχνολογία των καρμπιρατέρ. Ακόμα και η Yamaha που έκτισε το όνομά της με τους δίχρονους κινητήρες της, η τελευταία της προσπάθεια ήταν ο V2 του TZR 250 R του 1994. Όσο κι αν ακουστεί περίεργο, ο πιο εξελιγμένος τεχνολογικά δίχρονος κινητήρας σε μοτοσυκλέτα δρόμου σχεδιάστηκε από την BIMOTA. Φυσικά δεν δούλεψε ποτέ σωστά, αφού η BIMOTA είναι μια εταιρεία που ΠΟΤΕ δεν είχε σχεδιάσει δικούς της κινητήρες και απλώς έφτιανε πλαίσια χρησιμοποιώντας κινητήρες της Yamaha, Ducati και πιο σπάνια της Honda και Suzuki. Το αποτέλεσμα ήταν η δίχρονη V2 500 της BIMOTA με τον ψεκασμό, να μην μπορεί να κρατήσει ούτε ρελαντί και οι πλούσιοι ιδιοκτήτες της να την στέλνουν πίσω στην ιταλική βιοτεχνία για να της βάλουν δύο παλιομοδίτικα καρμπιρατέρ.

Κάπου στις αρχές τις δεκαετίας του 2000, μια μικρή start-up εταιρεία στην Αυστραλία με το όνομα Orbital, κατέθεσε μια πατέντα για έναν δίχρονο κινητήρα άμεσου ψεκασμού. Εκείνη την εποχή, μόλις είχε αρχίσει να καθιερώνονται οι έμμεσοι ψεκασμοί (μπεκ στους αυλούς εισαγωγής) στις μοτοσυκλέτες και τα πρώτα αυτοκίνητα παραγωγής με άμεσο ψεκασμό (μπεκ μέσα στο θάλαμο καύσης) εμφανίστηκαν τρία χρόνια αργότερα.

Ενδιαφέρον για τον δίχρονο, άμεσου ψεκασμού κινητήρα της Orbital έδειξε η Aprilia, που έφτιαξε ένα scooter 50 κυβικών και όλοι πιστέψαμε ότι σύντομα θα έδειχνε ένα RS 250 με αυτή την τεχνολογία και έκανε τα όνειρά μας πιο υγρά.

Στην πραγματικότητα όμως, η Aprilia δεν είχε αγοράσει τίποτα από την Orbital. Η αυστριακή Rotax ήταν εκείνη που είχε πρόσβαση στην τεχνολογία άμεσου ψεκασμού για δίχρονους κινητήρες και ήταν ο προμηθευτής της Aprilia μέχρι την ημέρα που το Piaggio Group την εξαγόρασε και σταμάτησε η συνεργασία με τους Αυστριακούς. Κάπου εδώ αρχίζει να αποκτά ενδιαφέρον η ιστορία από τεχνολογικής άποψης, αλλά ίσως και μοτοσικλετιστηκής. Η Rotax είναι κατασκευαστής δίχρονων και τετράχρονων κινητήρων πάσης φύσεως. Το μεγαλύτερο μέρος της παραγωγής της και την φήμη της, την απέκτησε από τους αερόψυκτους boxer για μικρά ελικοφόρα αεροπλάνα και τους μονοκύλινδρους δίχρονους για αγωνιστικά καρτ.

Οι αεροπορικοί κινητήρες ήταν η κύρια αιτία που την εξαγόρασε η Καναδική εταιρεία κατασκευής αεροσκαφών Bombardier (BRP), όμως εξαγοράζοντας την Can-Am και δημιουργώντας την Polaris, μπήκε δυναμικά στα οχήματα ελευθέρου χρόνου και τις μοτοσυκλέτες Cruiser. Όμως ο όμιλος BRP δεν μας ενδιαφέρει για τις μοτοσυκλέτες ή τα ATV που κατασκευάζει, αλλά για τους εξωλέμβιους κινητήρες θαλάσσης της Evinrude! Είναι η μοναδική εταιρεία στο είδος της που κατασκευάζει μεγάλους δίχρονους κινητήρες, οι οποίοι είναι οικονομικότεροι σε κατανάλωση, με λιγότερες εκπομπές ρύπων και φυσικά πολύ ελαφρύτερος από τους αντίστοιχους τετράχρονους των Mercury, Yamaha, Honda και Suzuki, ενώ θέλει service κάθε πέντε χρόνια.

Μιλάμε για ένα V6 δίχρονο κινητήρα 3500 κυβικών, ο οποίος έχει κόφτη στις 7000 στροφές, αποδίδει από 200 έως 300 ίππους (στην αγωνιστική του έκδοση φτάνει τους 385), είναι εντελώς άκαπνος και οι εκπομπές CO είναι τόσο χαμηλές που έχει την άδεια να χρησιμοποιείται σε όλες τις λίμνες και τα ποτάμια με τους αυστηρότερους οικολογικούς περιορισμούς. Το μυστικό του είναι φυσικά η τεχνολογία άμεσου ψεκασμού και η εξέλιξή του από το πρωτότυπο της Orbital. Είναι η πρώτη φορά στην ιστορία που ένας δίχρονος κινητήρας καταφέρνει να καίει λιγότερη βενζίνη και να βγάζει λιγότερα επιβλαβή καυσαέρια από την εξάτμισή του. Όχι μόνο αυτό, αλλά οι συγκεκριμένοι εξωλέμβιοι προσφέρουν καλύτερες επιδόσεις από τον τετράχρονο V8 της Yamaha με τους 350 ίππους και τον υπερτροφοδοτούμενο in-line 6 των 350 ίππων της Mercury. Αν λάβουμε υπόψη μας ότι λόγο χωροταξικών προβλημάτων, οι δίχρονοι εξωλέμβιοι κινητήρες δεν μπορούν να έχουν εξατμίσεις με ογκώδη θαλάμους διαστολής (που είναι κρίσιμο στοιχείου για τους δίχρονους κινητήρες), τότε καταλαβαίνουμε ότι η απόδοση των E-Tec Gen II κινητήρων της Evinrude θα μπορούσε να ήταν ακόμα μεγαλύτερη. Άρα η εφαρμογή της συγκεκριμένης τεχνολογίας σε έναν κινητήρα μοτοσυκλέτας, όχι μόνο δεν είναι οπισθοδρόμηση ή απλώς επιθυμία μερικών ξεμωραμένων που αναπολούν το παρελθόν, αλλά ένα βήμα εμπρός. Μην ξεχνάτε ότι τα λιγότερα μηχανικά μέρη που απαρτίζουν ένα δίχρονο κινητήρα, σημαίνει απλούστερη κατασκευή, δηλαδή λιγότερες εκπομπές CO στο στάδιο παραγωγής. Όσο προσευχόμαστε η BRP να δώσει εντολή στην Rotax να φτιάξει δίχρονους κινητήρες άμεσου ψεκασμού για μοτοσυκλέτας δρόμου, ας θυμηθούμε τις πιο εντυπωσιακές του παρελθόντος.  

Yamaha TZR 250 R

 

SUZUKI RGV 250 Γ

Honda NSR 250 R

Kawasaki H1

SUZUKI RG 500

 

Yamaha RD 500

 

Πρώτη μέρα INTERMOT 2024: Η δεύτερη μεγαλύτερη έκθεση μοτοσυκλέτας ξεκίνησε νέο κεφάλαιο

Εκκίνηση για την ετήσια διοργάνωσή της από εδώ και πέρα
Πρώτη μέρα INTERMOT 2024: Η δεύτερη μεγαλύτερη έκθεση μοτοσυκλέτας ξεκίνησε νέο κεφάλαιο
Θάνο Αμβρ. Φελούκα
Από τον

Θάνο Αμβρ. Φελούκα

5/12/2024

Η πρώτη μέρα της INTERMOT 2024 ξεκίνησε δυναμικά με αρκετές επισκέψεις παρόλο που η Έκθεση δεν έχει το μέγεθος και την αίγλη των προηγούμενων ετών. Με την Ducati να επιστρέφει στην INTERMOT μετά από έξι χρόνια, είναι και η μόνη από τις μεγάλες εταιρείες που την τιμήσαν με τον καλύτερο τρόπο, με το να κρατήσει δηλαδή ένα σημαντικό μοντέλο και να το αποκαλύψει εδώ, στην Γερμανία για πρώτη φορά.

Ταυτόχρονα βοηθά και εμάς να δικαιολογήσουμε το έξοδο της κάλυψης της Έκθεσης προσφέροντας κάτι νέο στους αναγνώστες, καθώς σε διαφορετική περίπτωση θα είχε υποβιβαστεί σε μία τοπική Έκθεση Μοτοσυκλέτας όπως όλες όσες συμβαίνουν διάσπαρτες στην Ευρώπη.

Στην μεγαλύτερη όμως αγορά μοτοσυκλέτας η Έκθεση έχει μία σημαντική θέση στον εμπορικό κόσμο, ιδιαίτερα από την στιγμή που υπάρχει τοπική βιομηχανία και όχι μόνο λιανική πώληση. Στην INTERMOT εκτός από τους μεγάλους κατασκευαστές υπάρχουν πολλές εταιρείες εξαρτημάτων και ανταλλακτικών που επιζητούν την επόμενη ευκαιρία, και σε αυτό το κομμάτι όμως είναι σημαντικά μικρότερη από το ένδοξο παρελθόν της. Αντικατοπτρίζοντας την πορεία της γερμανικής οικονομίας, το νέο ξεκίνημα της INTERMOT που ανακοινώθηκε φέτος, γίνεται με αργή εκκίνηση αλλά με στόχο να κάνει σίγουρα βήματα εμπρός, όπως τόνισαν στο ΜΟΤΟ, στελέχη της διοργανώτριας εταιρείας. Δεν υπάρχει και άλλο μέσο από την Ελλάδα, τουλάχιστον δεν έχουμε πετύχει κάποιο, για να μεταφέρει τον παλμό από την δεύτερη μεγαλύτερη Έκθεση Μοτοσυκλέτας της Ευρώπης.

Πρώτη μέρα INTERMOT 2024: Η δεύτερη μεγαλύτερη έκθεση μοτοσυκλέτας ξεκίνησε νέο κεφάλαιο

Οι μεγάλες εταιρείες έχουν όλες παρουσία, ελάχιστες από Κίνα, σε αντίθεση με την EICMA που είναι και η μεγαλύτερη Έκθεση Μοτοσυκλέτας στον κόσμο, όπως και γενικά περιορισμένη είναι η παρουσία μικρότερων κατασκευαστών που δεν έχουν ήδη ισχυρή αντιπροσώπευση στην γερμανική αγορά ή δεν έχουν στοχευμένο κοινό με υποστήριξη για να φτάσουν σε αυτό. Για αυτό υπάρχει παρουσία της Horwin και της Zero που στηρίζονται στην ισχυρή τοπική αντιπροσωπεία και απουσιάζουν άλλοι μικροί κατασκευαστές που συνολικά έχουν μεγαλύτερο όγκο πωλήσεων.

Πρώτη μέρα INTERMOT 2024: Η δεύτερη μεγαλύτερη έκθεση μοτοσυκλέτας ξεκίνησε νέο κεφάλαιο

Η Ducati λοιπόν έκανε την διαφορά με την στήριξη της INTERMOT να είναι ένας από τους λόγους αυτής της επιλογής αλλά όχι ο κυρίαρχος. Με τον τρόπο αυτό το νέο Multistrada V2, για το οποίο μπορείτε να διαβάσετε τα πάντα εδώ, εισπράττει το μεγάλο μερίδιο της προσοχής του κόσμου παρουσιαζόμενο σήμερα χωρίς κάτι άλλο στην επικαιρότητα και ταυτόχρονα σε μία πολύ βασική αγορά με ισχυρό τοπικό ανταγωνισμό. Αυτοί οι δύο λόγοι είναι κυρίαρχοι για την επιλογή των Ιταλών, παράλληλα με την στήριξη στην INTERMOT. Ας μην ξεχνάμε πως σχεδόν δέκα χρόνια πριν, από εδώ ξεκίνησαν την επικοινωνία των Scrambler και όχι στην Ιταλία. Μία εξαιρετικά σημαντική κίνηση στην ιστορία της Ducati είχε εκκίνηση εδώ, στην Γερμανία.

Πρώτη μέρα INTERMOT 2024: Η δεύτερη μεγαλύτερη έκθεση μοτοσυκλέτας ξεκίνησε νέο κεφάλαιο

Συνομιλώντας με στελέχη της Γερμανικής αγοράς, τα πράγματα εδώ είναι δύσκολα και θα συνεχίσουν να είναι τουλάχιστον για την επόμενη χρονιά που το πολιτικό σκηνικό δεν θα είναι σταθερό. Κλυδωνισμός στην μεγαλύτερη αγορά της Ευρώπης σημαίνει πως επηρεάζονται και οι υπόλοιποι, ιδιαίτερα στις κατηγορίες άνω των πεντακοσίων κυβικών γιατί δυσκολεύει την οικονομία κλίμακας, πάνω στην οποία βασίζονται οι μικρές αγορές που δεν μπορούν να στηρίξουν από μόνες τους το σύνολο των πωλήσεων που απαιτεί η εξέλιξη των ακριβών μοτοσυκλετών. Η Kawasaki για παράδειγμα στόχευσε την γερμανική αγορά για να βγάλει την ZX-4RR, μία ακριβή μοτοσυκλέτα που γυρίζει τον χρόνο 40 χρόνια πίσω και δεν γίνεται παρά να έρχεται κοντά σε τιμή με την αμέσως επόμενη κατηγορία. Αυτό από μόνο του την καθιστά μία δύσκολη κίνηση που μπορεί να πετύχει μόνο αν στηριχθεί από μεγάλες αγορές όπως η Γερμανία. Οι 20-30 ακριβές μοτοσυκλέτες της μικρο-μεσαίας κατηγορίας που θα πωληθούν στην ελληνική αγορά δεν μπορούν να στηρίξουν την ύπαρξη του μοντέλου και το καλό είναι πως στην Γερμανία εξαντλήθηκαν όλα τα ZX και στις τρεις κατηγορίες φέτος αλλά και το ΄23. Αν δεν γινόταν αυτό δεν θα είχαμε ούτε supersport, ούτε superbike και αυτός είναι και άλλος ένας λόγος που το τι κυκλοφορεί στους ελληνικούς δρόμους δεν αποτυπώνει την εικόνα που έχει η πλειοψηφία στην Ευρώπη.

Θα συνεχίσουμε την περιήγησή μας στους διαδρόμους της INTERMOT για όλες τις λεπτομέρειες που υπάρχουν στις γωνιές των περιπτέρων.

 

Ζωντανά από την INTERMOT: Νέα Ducati 2025!

Posted by Moto Magazine Greece on Thursday, December 5, 2024