Riding tips (Vol. 3)

Το τρίτο μέρος των οδηγικών tips για μελέτη!
Από τον

Λάζαρο Μαυράκη

19/12/2016

Σφίξτε τα γόνατα!


Πολύ πιθανόν να έχτε ξανακούσει ή να έχετε διαβάσει ξανά, ότι για να έχετε καλύτερο έλεγχο, τα χέρια σας θα πρέπει να είναι χαλαρά στο τιμόνι ή τα κλιπόνς, χωρίς να επιφορτίζονται με πολύ βάρος την ώρα που οδηγείτε. Όταν όμως έρθει η ώρα του φρεναρίσματος –και δη των απότομων φρένων- είναι πολύ δύσκολο να μην πέσει το βάρος στους πήχεις. Ποια είναι η λύση; Σφίξτε με δύναμη το ρεζερβουάρ με τα γόνατα και τους γοφούς σας, χαλαρώνοντας παράλληλα την πίεση στον κορμό σας. Υπάρχουν και αντιολισθητικά αυτοκόλλητα που προσαρμόζονται πάνω στο ρεζερβουάρ γι' αυτή τη δουλειά, τα οποία βοηθούν ιδιαίτερα με την πρόσφυση που προσφέρουν στα γόνατα.

Σφίξτε με δύναμη το ρεζερβουάρ με τα γόνατα και τους γοφούς σας

Έτσι, τα χέρια δεν επιβαρύνονται με την μεταφορά βάρους κατά το φρενάρισμα και κατά συνέπεια, πέρα από την μεγαλύτερη ευκολία στον έλεγχο, κουράζονται και λιγότερο απομακρύνοντας την πιθανότητα του φαινομένου που ονομάζεται arm pump (το να πρηστούν δηλαδή οι πήχεις σας εξαιτίας της καταπόνησης). Ένα σημαντικό όφελος επίσης, είναι και ότι με αυτό τον τρόπο προφυλάσσετε την… ευαίσθητη περιοχή από το να συνθλίβεται κάθε φορά που φρενάρετε πάνω στο ρεζερβουάρ…

 

Φρενάρετε σωστά!


Το μπροστινό φρένο είναι ίσως το πιο δυναμικό περιφερειακό εξάρτημα πάνω στην μοτοσυκλέτα σας. Είναι αυτό που μπορεί να μεταβάλλει την ταχύτητα της μοτοσυκλέτας σας, πολύ πιο γρήγορα απ' ό,τι ο κινητήρας της. Πρόκειται για ένα από τα ισχυρά και εξελιγμένα εξαρτήματα, ακόμη και από αυτά που μπορεί να βρείτε σε ένα ακριβό αυτοκίνητο, γι' αυτό το λόγο και απαιτεί μεγάλο ποσοστό τεχνικής και δυσκολίας στην χρήση του. Άλλωστε, δεν νομίζω ότι υπάρχει κανένα super car που μπορεί να κάνει endo αν πατήσετε λίγο παραπάνω το πεντάλ του φρένου…


Θα έχετε διαβάσει πολλές φορές σε δοκιμές του περιοδικού, όπου γράφουμε σχετικά με την απόδοση εντός μπροστινού φρένου σχετικά με το αν είναι πολύ απότομη, προοδευτική και το πόσο δυνατό είναι το αρχικό δάγκωμα. Θα έχετε διαβάσει επίσης αρκετές φορές για φρένα προοδευτικά χωρίς πολύ δύναμη αρχικά, τα οποία είναι κατάλληλα για λιγότερο έμπειρους αναβάτες, καθώς το να κάνεις κτήμα σου το σωστό φρενάρισμα απαιτεί αρκετά χρόνια εμπειρίας. Σας παραθέτουμε παρακάτω τον τρόπο και την μέθοδο για να γίνει αυτό και από εκεί και πέρα –όπως όλες οι τεχνικές- η εξάσκηση και η τριβή θα φτάσουν στο επιθυμητό επίπεδο:

 


Χρησιμοποιήστε μόνο δύο δάχτυλα, τον δείκτη και τον μέσο. Τα υπόλοιπα καλό θα είναι να μείνουν τυλιγμένα γύρω από το γκριπ. Μπορεί να χρειαστεί να φρενάρετε απότομα και σε πολύ μικρό διάστημα οποιαδήποτε στιγμή, όπως για παράδειγμα όταν οδηγείτε μέσα στην κίνηση. Για να είστε σε ετοιμότητα, έχετε πάντοτε αυτά τα δύο δάχτυλα ακουμπισμένα πάνω στην μανέτα του φρένου. Έτσι, όποτε χρειαστεί να φρενάρετε θα ενεργοποιήσετε το εμπρός φρένο πιο ομαλά και η αντίδρασή σας θα γίνει σε μικρότερο χρόνο.

Όλα θα πρέπει να γίνονται ομαλά και προοδευτικά

Φορτίστε τον μπροστινό τροχό για να έχετε περισσότερη πρόσφυση. Η πολύ λογική εξίσωση λέει πώς για να έχετε στην διάθεσή σας την μεγαλύτερη δυνατότητα για επιβράδυνση, θα πρέπει ο μπροστινός τροχός να διαθέτει το μεγαλύτερο ποσοστό τριβής που μπορεί να βρει. Όποτε κι αν αρχίσετε την διαδικασία του φρεναρίσματος, ακόμη και σε κάποιο φρενάρισμα πανικού, κάντε το ασκώντας πίεση γραμμικά στην μανέτα, συμπιέζοντας παράλληλα την μπροστινή ανάρτηση και πιέζοντας τον μπροστινό τροχό προς το έδαφος. Όταν το ελαστικό συμπιεστεί και παραμορφωθεί το πέλμα του μεγαλώνοντας την επιφάνεια επαφής με την άσφαλτο λόγω του βάρους που δέχεται από την μοτοσυκλέτα, μόνο τότε θα μπορείτε να ασκήσετε την μέγιστη δύναμη στην μανέτα του φρένου.

Αρχίστε να πιέζετε προοδευτικά όλο και περισσότερο, μέχρι να φτάσετε στο επιθυμητό επίπεδο επιβράδυνσης. Μόλις ο πίσω τροχός αρχίσει να χάνει την επαφή του με την άσφαλτο, ή όταν νιώσετε το μπροστινό ελαστικό να χάνει την πρόσφυσή του, θα σημαίνει ότι έχετε φτάσει στο μέγιστο ποσοστό επιβράδυνσης που μπορείτε να πετύχετε στις συγκεκριμένες συνθήκες. Διατηρήστε σταθερή την πίεση στην μανέτα, ή μειώστε την ελαφρώς, μέχρι το σημείο που θα αισθάνεστε άνετοι και ασφαλείς.

Θα επαναλάβουμε για άλλη μια φορά, διότι είναι ζωτικής σημασίας, το ότι όλα θα πρέπει να γίνονται ομαλά και προοδευτικά. Διαφορετικά, αν χουφτώσετε με δύναμη την μανέτα του φρένου και δεν διαθέτει η μοτοσυκλέτα σας ABS, είναι βέβαιο ότι θα βρεθείτε στο έδαφος.


Σε ό,τι αφορά το πίσω φρένο, όπως έχουμε αναφέρει και σε προηγούμενα riding tips, είναι εξαιρετικό για να διατηρείτε τον έλεγχο και την ισορροπία της μοτοσυκλέτας σε χαμηλές ταχύτητες, αλλά σε μοτοσυκλέτες που δεν έχουν τα γεωμετρικά χαρακτηριστικά ενός… chopper ή δεν είναι scooter, δεν προσφέρει και πολλά στο συνολικό φρενάρισμα, καθώς κατά τη διάρκεια της επιβράδυνσης ο πίσω τροχός, εξαιτίας της μεταφοράς βάρους, μειώνει την επιφάνεια επαφής του με την άσφαλτο και κατά συνέπεια δεν έχει ικανοποιητικό ποσοστό πρόσφυσης.

 

Η καλύτερη επένδυση για εσάς και την μοτοσυκλέτα σας!


Οι εξατμίσεις που κάνουν τους συναγερμούς να βαράνε στο πέρασμά σας, τα χρώμια που θυμίζουν ντισκομπάλα της δεκαετίας του '80, τα φαντεζί λάστιχα και τα εντυπωσιακά γραφικά πάνω στα φαίρινγκ και τα ρεζερβουάρ, δεν πρόκειται να σας κάνουν πιο γρήγορους και πιο ασφαλείς.

Η καλύτερη επένδυση, που απαιτεί λιγότερα χρήματα και αποδίδει μακράν περισσότερο, είναι να αγοράσετε και να διαβάσετε μερικά βιβλία σχετικά με τεχνικές οδήγησης (το "Twist of the Wrist" του Keith Code και το "Sport Riding Techniques" του Nick Ienatsch με την συμμετοχή του Kenny Roberts, είναι δύο εξαιρετικές επιλογές), επιλέξτε κάποιες μεμονωμένες τεχνικές κάθε φορά και αρχίστε να εξασκήστε πάνω σ' αυτές μέχρι να νιώσετε ότι το κατέχετε απόλυτα. Στη συνέχεια, αρχίστε να συνδυάζετε μεταξύ τους αυτές τις τεχνικές και σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα θα έχετε κάνει άλματα βελτίωσης στον τρόπο που οδηγείτε την μοτοσυκλέτα σας.

Επιλέξτε κάποιες μεμονωμένες τεχνικές κάθε φορά και αρχίστε να εξασκήστε πάνω σ' αυτές

Πιάνει κρύο, τσεκάρω πιέσεις: Το αυτονόητο!

Περίεργα φαινόμενα με λογική εξήγηση
Μπάμπη Μέντη
Από τον

Μπάμπη Μέντη

9/1/2020

Τις ημέρες των γιορτών ο καιρός αποφάσισε να αλλάξει ξαφνικά πρόσωπο. Μέσα σε διάστημα ολίγων ωρών η θερμοκρασία περιβάλλοντος στο λεκανοπέδιο της Αττικής έπεσε κατά 10⁰C, κάνοντας τις μετακινήσεις με την μοτοσυκλέτα μια όχι και τόσο ευχάριστη διαδικασία. Αυτό έγινε αφορμή για κάποιους να θυμηθούν πως πρέπει να αγοράσουν ένα καλό ζευγάρι χειμερινά γάντια ή κάποιο μπουφάν που να μην αφήνει τον παγωμένο αέρα να φτάνει έως το κόκκαλο κ.τ.λ. Εκείνο που δεν θύμισε στους περισσότερους είναι να τσεκάρουν την πίεση του αέρα στα ελαστικά τους. Το πόσο σημαντικό είναι να ελέγχουμε τις πιέσεις όταν μεταβάλλεται η θερμοκρασία περιβάλλοντος μέσα σε λίγες ώρες, το ζήσαμε από πρώτο χέρι με το SV 650 που έχουμε αυτές τις ημέρες για δοκιμή μακράς διάρκειας. Όπως κάνουμε πάντα όταν παραλαμβάνουμε μια μοτοσυκλέτα για δοκιμή, γεμίζουμε το ρεζερβουάρ και ελέγχουμε τις πιέσεις των ελαστικών, γιατί έχει συμβεί αρκετές φορές όλα αυτά τα χρόνια να πάρουμε μοτοσυκλέτες που έχει χαλάσει ή κολλήσει ο δείκτης βενζίνης και (ακόμα πιο συχνό φαινόμενο) να έχουν λάθος πιέσεις στα ελαστικά τους. Αυτό λοιπόν κάναμε κι όταν παραλάβαμε το SV 650 κι όλα ήταν θαυμάσια. Όμως το πρωί της πρώτης ημέρας που έπιασαν τα κρύα, η συμπεριφορά της μοτοσυκλέτας είχε αλλάξει δραματικά. Κάνοντας τις κλασσικές μανούβρες για να βγει η μοτοσυκλέτα από το υπόγειο γκαράζ, δεν υπήρχε κάποιο σημάδι που να δείχνει πως κάτι έχει συμβεί κατά την διάρκεια της νύχτας. Ούτε φυσικά φαινόταν με το μάτι πως κάτι πάει λάθος με τις πιέσεις των ελαστικών. Τα σημάδια της παράξενης συμπεριφοράς άρχισαν να εμφανίζονται βγαίνοντας από τα στενά της γειτονιάς και αρχίζοντας να οδηγώ σε πιο ανοιχτούς δρόμους. Το SV 650 έμοιαζε σαν να είχε φάει ένα ολόκληρο γουρουνόπουλο το βράδυ και να μην το είχε χωνέψει. Το τιμόνι είχε βαριά αίσθηση, η μοτοσυκλέτα δεν είχε την ίδια όρεξη με πριν για να πλαγιάσει και κάθε της αντίδραση στις εντολές του αναβάτη ήταν τεμπέλικη και μουδιασμένη. Όταν πλέον μπήκε στον ανοιχτό δρόμο, τότε άρχισαν τα κουνήματα και το μήνυμα έγινε ξεκάθαρο. Κάτι δεν πήγαινε καλά με τα ελαστικά. Ξαναθυμίζουμε πως είχαμε τσεκάρει τις πιέσεις τρεις ημέρες πριν και όλα ήταν ΟΚ έως και την προηγούμενη ημέρα το βράδυ. Στάση στο πρώτο βενζινάδικο και έλεγχος των πιέσεων ξανά. Μείον 8 psi πίσω και μείον 6 psi εμπρός! Η διαφορά είναι τεράστια για να δικαιολογηθεί από τις φυσιολογικές αποκλείσεις που έχουν τα πιεσόμετρα των βενζινάδικων σε σχέση με το πιεσόμετρο χειρός που είχαμε χρησιμοποιήσει για την προηγούμενη μέτρησή μας. Άλλωστε η αίσθηση της μοτοσυκλέτας ήταν από μόνη της επιβεβαίωση για την χαμηλή πίεση στα ελαστικά.

Το πρόβλημα με τις χαμηλές πιέσεις στο δρόμο δεν είναι μόνο στην αλλοπρόσαλλη συμπεριφορά της μοτοσυκλέτας και στην πτώση της απόδοσης των ελαστικών σε επίπεδο κρατήματος. Υπάρχει κι άλλο ένα πρόβλημα. Αν οι πιέσεις πέσουν πολύ χαμηλά (π.χ. κάτω από 26psi) υπάρχει μεγάλος κίνδυνος να συμβεί απότομη απώλεια όλου του αέρα! Κι αυτό θα συμβεί όταν βγεις στον ανοιχτό δρόμο και πιάσεις υψηλές ταχύτητες. Η φυγόκεντρος μπορεί να σπρώξει τη βαλβίδα προς τα μέσα, αφού η πίεση μέσα στο ελαστικό που την κρατά στη θέση της, δεν επαρκεί για να υπερνικήσει τη δύναμη της φυγόκεντρου. Κι όταν συμβεί αυτό, η απώλεια του αέρα είναι απότομη και ολοκληρωτική. Το μόνο που μπορεί να αποτρέψει την απότομη απώλεια πίεσης σε αυτή την περίπτωση είναι να έχεις σε καλή κατάσταση τις τάπες των βαλβίδων σου. Επίσης όσες μοτοσυκλέτες έχουν λοξές βαλβίδες οι πιθανότητες μειώνονται στο ελάχιστο, όμως δεν εκμηδενίζονται εντελώς.

Το συμπέρασμα απ’ όλα τα παραπάνω είναι πως ο τακτικός έλεγχος των πιέσεων δεν αρκεί και θα πρέπει να έχουμε υπόψη μας πως με το κρύο ο αέρας χάνει τον όγκο του και ως εκ τούτου μεταβάλει την πίεση των ελαστικών μας. Κι αν η θερμοκρασία περιβάλλοντος αλλάξει τόσο έντονα και σε τόσο μικρό χρονικό διάστημα, όπως έγινε μέσα στις ημέρες των Χριστουγέννων, η συμπεριφορά της μοτοσυκλέτας μας μπορεί να αλλάξει δραματικά από τη μία μέρα στην άλλη.