Άλλος ένας τίτλος για τον Bagnaia, ο τρίτος του στα MotoGP και δεύτερος κατά σειρά σημαίνει και άλλη μία επιβεβαίωση για την επιλογή της Ducati να επενδύσει στους αγώνες για να αλλάξει τα στερεότυπα. Μέχρι πριν από λίγα χρόνια ήταν “τα ιταλικά που στάζουν λάδια και λερώνουν όπου τα παρκάρεις”, τώρα είναι “αυτοί που ξέρουν να φτιάχνουν αποδοτικούς κινητήρες”. Η Ducati είχε όμως ήδη κάνει τρομερά βήματα στην ποιότητα κατασκευής, από την εποχή που μπήκε η Audi και αγόρασε την εξιδεικευμένη υπηρεσία της Porsche για τον επανασχεδιασμό της γραμμής παραγωγής και του εργοστασίου. Ναι η Porsche έχει τέτοια υπηρεσία, και την παρέχει σε πολλά και διαφορετικά εργοστάσια. Παρόλο που η κίνηση είχε ήδη γίνει και η διαφορά ήταν εκεί για πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα, τα στερεότυπα δεν είχαν σταματήσει να ακούγονται. Όπως ακούγονται και τώρα για την KTM. Στο μεταξύ επί ευρωπαϊκού συνόλου δεν είναι κάτι ενοχλητικό, ο κόσμος ασχολείται λιγότερο με τα στερεότυπα συγκριτικά με τι συμβαίνει εδώ στη χώρα μας, ωστόσο δεν παύει να ενοχλεί όταν δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα. Και η Ducati ήξερε πως κερδίζοντας στα MotoGP δεν θα κόψει μαχαίρι μόνο αυτές τις συμπεριφορές, αλλά θα κάνει και το επόμενο βήμα, να μετατραπεί σε μία Luxury εταιρεία από εκεί που είχε δοκιμάσει να είναι απλά premium. Δικά τους τα επίθετα, για αυτό μπαίνουν και στα αγγλικά, έτσι τα χρησιμοποιούν και οι ίδιοι για να περιγράψουν την πολιτική τους. Πέτυχαν τόσο καλά σε αυτό, που πλέον αποτελούν case study και στο μέλλον θα μελετάται η στροφή της αγοράς που έχουν καταφέρει. Ιδιαίτερα αν στενέψει το περιθώριο για Luxury μοτοσυκλέτες ή βρουν και εκεί ανταγωνισμό, καθώς ο Pierer προετοιμάζει την MV Agusta ακριβώς για αυτό το παιχνίδι. Από τη στιγμή που πριν από λίγα χρόνια δεν κατάφερε να αγοράσει την Ducati φτάνοντας μία ανάσα μακριά -είχαν συμφωνήσει ακόμη και το ποσό-, θα φτιάξει τον ανταγωνιστή τους. Ασχέτως με την διάρκεια της επιτυχίας, που αυτή τη στιγμή το ραντάρ δεν πιάνει κανένα σκόπελο, η Ducati έχει κερδίσει κάθε στοίχημα. Έχει κοπεί μαχαίρι κάθε στερεότυπο σε όποιον αμαθή τα χρησιμοποιεί, καθώς τα στερεότυπα τα χρησιμοποιεί εκείνος που δεν γνωρίζει, για να πει πως γνωρίζει, και παράλληλα έχει αυξηθεί η ζήτηση. Στην αύξηση της ζήτησης έχει δύο τρόπους να κινηθείς, αυξάνεις την παραγωγή ή αυξάνεις τις τιμές. Η Ducati έκανε το δεύτερο. Δεν είναι και εύκολο να αυξήσεις την παραγωγή, πρακτικά αδύνατο στην Μπολόνια ενώ έχει και ένα καταπληκτικό εργοστάσιο στην Ταϊλάνδη για την ασιατική αγορά που θα μπορούσε να τροφοδοτήσει από εκεί με σχετικά μικρή επένδυση που στο τέλος μόνο προβλήματα θα δημιουργούσε. Μετατροπή σε Luxury brand και καλύπτεις την αύξηση της ζήτησης με διαφορετικό τρόπο, πολλαπλασιάζεις και τα έσοδα. Αυτά τώρα συνδυάστε τα με όσα μου είπε ο Πρόεδρος της Yamaha Motor Europe λίγες σελίδες παρά κάτω που αναφέρθηκε στην Ducati, στην EICMA.
Θα δείτε πως και οι δύο έχουν δίκιο αν λάβει κανείς ως δεδομένο το μέγεθος της βιομηχανίας που αντιπροσωπεύει καθένας. Όπως παλαιότερα μου έχει πει ο Claudio Domenicali “εμείς Θάνο είμαστε βιοτεχνία μπροστά τους” και δεν έχει άδικο, τα νούμερα τα εξηγεί ο Eric λίγες σελίδες μετά. Μία βιοτεχνία μπορεί να τα βάλει απέναντι στις βιομηχανίες μόνο αν επικεντρωθεί σε ένα κομμάτι που θα το κάνει καλά και θα χρεώνει ακριβά. Η άλλη λύση θα ήταν μία τεράστια επένδυση με στόχο να γεμίσει Scrambler και φθηνά Monster η αγορά, σε μία κατά μέτωπο επίθεση με τους Ιάπωνες, και κυρίως με τους Κινέζους που θα σαρώσουν οτιδήποτε βγει με στόχο την σχέση τιμής και απόδοσης. Ορθά κινήθηκαν και το αποτέλεσμα τους δικαιώνει.
Από τη μία θα συνεχίσει να χτίζεται μία αγορά καθαρά Luxury μοτοσυκλετών, από την άλλη θα αρχίσουν να υπάρχουν νέες ευκαιρίες για όποιον θέλει προσιτή μοτοσυκλέτα, χωρίς να αισθάνεται πως παίρνει κάτι φθηνό. Αυτή τη στιγμή μέσα στην Κίνα υπάρχει ένα πληθυσμιακό σύνολο αντίστοιχο της Ευρώπης με καλύτερο μέσο όρο σε βιοτικό επίπεδο. Αν σας αρέσουν τα στερεότυπα, τότε μπορείτε να προσδώσετε οποιοδήποτε θέλετε για τα σχεδόν 1,4 δις που έχουν πλέον φτάσει σε πληθυσμό, εκτός από το να τους αποκαλέσετε αφελείς ή χαζούς. Όταν αγοράζουν μοτοσυκλέτα για να ταξιδέψουν, που πριν από μία δεκαετία δεν υπήρχε μοτοσυκλετισμός τέτοιου επιπέδου στην αχανή χώρα και επενδύουν τα χρήματά τους, θέλουν να πάρουν κάτι που να είναι αξιόπιστο. Η βελτίωση λοιπόν έρχεται από μέσα και μετά λόγω ανταγωνισμού για την αγορά της Ευρώπης, που σε ένα της σημείο έχει αλλάξει και αρκετά. Ταχύτερες εδώ οι εξελίξεις αλλά και μεγάλη η απόσταση ανάμεσα στα άκρα της αγοράς, όπως αυτή θα διαμορφωθεί τα επόμενα χρόνια. Εμείς ως η χώρα που πάντα ήταν πιο κοντά στην Ανατολή γιατί είχαμε -και έχουμε ακόμη- παπιά, που χρησιμοποιούμε τη μοτοσυκλέτα πιο καθημερινά και πιο συχνά, θα πρέπει να βρούμε μία νέα ισορροπία. Ευθύνη του κράτους να προχωρήσει στις κατάλληλες κινήσεις, να αφαιρέσει τα βάρη των εισαγωγών και τη φορολόγηση που συγκριτικά με τους υπόλοιπους Ευρωπαίους -ιδιαίτερα στη Μεσόγειο- είναι δυσβάσταχτα υψηλότερη, για να συνεχίσουμε να είμαστε σταυροδρόμι διαφορετικών δρόμων και να μην βρεθούμε να πλέουμε πιο κοντά στη μία όχθη…