Editorial 627 - Η ατιμωρησία της συγνώμης

x
Από το

motomag

1/2/2022

Η τελευταία φορά που μίλησα με εκπρόσωπο τύπου της «Αττική Οδός» ήταν και πάλι για περιστατικό στο οποίο ήμουν μάρτυρας: Είχαν κρατήσει ασθενοφόρο με αναμμένο φάρο και σειρήνα και δεν άνοιγαν την μπάρα των διοδίων, αν πρώτα δεν σημείωναν τον αριθμό πινακίδας. Δεν ήταν εξοργιστικό, ήταν εγκληματικό γι' αυτό και κινήθηκα άμεσα λαμβάνοντας στο τέλος επίσημη απάντηση πως η διαδικασία ανοίγματος της μπάρας ίσχυε μόνο για το ΕΚΑΒ. Έλα όμως που επείγοντα περιστατικά μπορεί να μετακινούνται και από ιδιωτικές κλινικές και τέλος πάντων όταν μεταφέρεις κάποιον ασθενή με ασθενοφόρο δεν έχει σημασία αν τον πηγαίνεις σε δημόσιο ή ιδιωτικό νοσοκομείο. Έχει περάσει πολύς καιρός από τότε και έκτοτε οι διαδικασίες έχουν αλλάξει, όμως σίγουρα δεν ήταν σωστές στην αρχή, όπως σίγουρα δεν ήταν και σωστές την ημέρα που έγινε ο χαμός με είκοσι πόντους χιόνι. Τίποτα δεν λειτούργησε εκείνη την ημέρα από πλευράς διαδικασιών και μάλιστα η «Αττική Οδός» είναι το τελευταίο παράδειγμα στην μακρά λίστα. Στο μεταξύ η Ελλάδα είναι η δεύτερη πιο ορεινή χώρα της Ευρώπης μετά την Ελβετία, ξεπερνάμε ακόμη και την Αυστρία. Οι Έλληνες αγρότες έχουν χωράφια με μεγάλη κλίση, γιατί αγρότες δεν υπάρχουν μόνο στους κάμπους και ζούνε σε χωριά που ο πάγος και το χιόνι έχουν συγκεκριμένα ραντεβού σημειωμένα στο ημερολόγιο. Προφανώς λοιπόν και το ένα τρίτο της χώρας έχει κάθε δικαίωμα να γελάει, όχι με τους ανθρώπους της πόλης που δεν ξέρουν να βάζουν αλυσίδες ή που δεν έχουν, αλλά με όλους τους υπόλοιπους που ξόδεψαν απίστευτο χρήμα και έκαναν γελοίες δηλώσεις για ετοιμότητα.

Έχουν επίσης κάθε δικαίωμα οι υπόλοιποι εκτός Αθηνών να γελάνε με αναλύσεις επί αναλύσεων για πρόστιμα που έπρεπε να επιβληθούν, για ελαστικά που δεν πρέπει να είναι φθαρμένα, λες και στην ανηφόρα με δέκα πόντους χιόνι θα βοηθήσουν τα καινούρια τεσσάρων εποχών, και γενικότερα με κάθε ανάλυση που πιάνει ένα πράγμα και όχι την γενική εικόνα. Οπότε σε μεγάλο βαθμό η μισή Ελλάδα απόλαυσε την παράσταση που έδωσε η άλλη μισή, τις τελευταίες ημέρες του Ιανουαρίου. Εκείνοι που βοηθήσαμε να μπουν αλυσίδες σε αυτοκίνητα που τις είχαν αλλά δεν ήξεραν να τις τοποθετούν ή σπρώξαμε στην άκρη εκείνους που δεν είχαν αλυσίδες ώστε να περάσουν οι υπόλοιποι, ζήσαμε την αγωνία τους και έτσι δεν γίνεται να το δούμε το ίδιο διασκεδαστικά, ωστόσο δεν παύει να ήταν γελοία η στάση του κράτους πριν, κατά την διάρκεια και κυρίως μετά την χιονόπτωση κι αυτό στο τέλος προξενεί το γέλιο. Μιας λοιπόν και ήμουν έξω εκείνες τις ώρες βάζοντας αλυσίδες σε αυτοκίνητα και με τα μοτοσυκλετιστικά ρούχα και γάντια να κάνουν την δουλειά τους στο έπακρο απέναντι στα αθλητικά των υπολοίπων οδηγών, σας το υπογράφω πως αν η χιονόπτωση συνέχιζε αμείωτη για καμία ώρα ακόμη τότε τα πράγματα δεν θα ήταν αστεία. Τυχερό το κράτος και οι πολίτες του λοιπόν. Καθαρά θέμα τύχης που μετρήθηκε με λεπτά και ώρες. Και την επόμενη ημέρα αν είχε χιονίσει, τότε πάλι η σοβαρότητα της κατάστασης θα ήταν τέτοια που το γέλιο θα κοβόταν. Είμασταν τυχεροί σας λέω.

Ζήσαμε στο μεταξύ δύο ειδών προβλήματα. Εκείνα που σχετίζονται με την ταχύτητα λήψης σωστών αποφάσεων και εκείνα που διαχρονικά υπάρχουν και απλά έρχονται να συμπληρώσουν την εικόνα. Διότι οι πτώσεις δέντρων και κλαδιών σε καλώδια της ΔΕΔΗΕ, αφήνοντας χωρίς ρεύμα μερικές χιλιάδες ανθρώπων την χειρότερη στιγμή, εντάσσεται στα διαχρονικά προβλήματα. Κανείς δεν ξέρει ποιο δέντρο ανήκει στην αρμοδιότητα ποιανού όταν κληθούν να τα κλαδέψουν και σε κάθε καταιγίδα συμβαίνει το ίδιο. Είναι ένα διαχρονικό πρόβλημα που θα το βλέπουμε κάθε φορά: Εκεί που οδηγείς και τρέχεις να ξεφύγεις από τα καιρικά φαινόμενα μπορεί να σου έρθει ένα κλαδί στο κεφάλι. Θα αλλάξει κάτι μετά το τελευταίο παράδειγμα; Είμαι πολύ επιφυλακτικός. Το ζήτημα της διαχείρισης του έκτακτου έτσι κι αλλιώς δεν το έχουμε καταφέρει ποτέ στην χώρα αυτή, οπότε οι εξαγγελίες μπροστά από ερπυστριοφόρα pickup ήταν ήδη αστείες πριν έρθει το χιόνι. Τέτοια θα δεις σε μονάδα παραγωγής πετρελαίου χαμένη στο λευκό χάρτη του Κεμπέκ με οδηγούς που ξέρουν και να τα οδηγούν, εδώ όπως φάνηκε δεν έχουμε τέτοια εμπειρία αλλά κάλλιστα μπορούμε να φωτογραφηθούμε μπροστά τους, σε αυτό είμαστε καλοί.

Το πρόβλημα της διαχείρισης πηγαίνει πολύ πίσω και δεν είναι πολιτικό, είναι κοινωνικό ζήτημα που κάθε φορά προσπαθούμε να το αναγάγουμε σε κομματικό. Αυτό είναι το μεγαλύτερο λάθος μας και όσο υπάρχει ατιμωρησία ή όταν εξαντλείται σε συγνώμες, θα διαιωνίζονται τέτοιες εικόνες.

Editorial 562 - Αφανής τεχνολογία

x
Από το

motomag

1/9/2016

Σ’ αυτό το τεύχος έχουμε μια πολύ ωραία αντίθεση: Απ’ τη μια μεριά δύο εξωτικές Ιταλικές κατασκευές, απ’ την άλλη, τρεις μοτοσυκλέτες που κάνουν περισσότερα απ’ όσα δείχνουν με την πρώτη ματιά.

Κι ενώ είναι άγνωστο τι χρόνους θα έκανε μια Tamburini T12 Massimo στην πίστα, σε σχέση με την δωρητή κινητήρας της BMW S1000RR, δεν μπορεί κανείς παρά να θαυμάσει το απόλυτο της κατασκευής της. Με κινητήρα factory superbike της BMW που βγάζει 235 ίππους, ζυγίζει 154 κιλά, ένα λιγότερο από το ελάχιστο όριο των MotoGP!  Όπως είπαν και οι άνθρωποι της BMW όταν την είδαν από κοντά, δεν υπάρχει περίπτωση μοτοσυκλέτα μαζικής παραγωγής να πετύχει το επίπεδο της ποιότητας και της προσοχής στην λεπτομέρεια που έχει μια Τ12. Kι ούτε βέβαια θα μπορούσε ποτέ να είναι μαζικής παραγωγής μια μοτοσυκλέτα κόστους πάνω από 300.000 ευρώ. Γι’ αυτό και μίλησα για χρόνους, για γυρολόγια, για μετρήσιμα μεγέθη. Γιατί υπάρχει βέβαια η – αξία ανεκτίμητη – απόλαυση της μορφής, της υφής και της ποιότητας του συνόλου και των εξαρτημάτων του, υπάρχει το δέος του ονόματος του Tamburini και της ιστορίας του και της γνώσης πως αυτή ήταν για κείνον η ιδανική superbike, κι αυτά είναι αρκετά για να σε μαγέψουν χωρίς καν να χρειάζεται να την οδηγήσεις. Έχοντας στο μυαλό μου πως σχεδόν όλες οι Bimota (πλην των DB2) που έχω οδηγήσει ήταν μάλλον απογοητευτικές ως σύνολο και συμπεριφορά (και ειδικά η πολυσυζητημένη Tesi), θα ήθελα πάρα πολύ να οδηγήσω μια Τ12 αλλά... απ’ τη μια θα κράταγα και μικρό καλάθι (με τόσες υποσχέσεις, είναι εύκολο να απογοητευτείς), κι απ’ την άλλη, αν όλα ήταν καλά, δεν έχω την ικανότητα να γράψω χρόνους ανταγωνιστικούς με μια μοτοσυκλέτα επιπέδου MotoGP. Μόνο εικόνες και αισθήσεις θα μάζευα, δεν θα μπορούσα να την χρησιμοποιήσω όπως της αξίζει και να μπορέσω να την αξιολογήσω σε ένα απίθανο να συμβεί ποτέ συγκριτικό: Μια Yamaha M1 που θα μας δάνειζε το φιλαράκι μας ο Valentino, μια BMW του παγκοσμίου SBK και μια T12 Massimo… Θα χρειαζόμασταν βέβαια και αντίστοιχα μυθικούς αναβάτες, για να τις οδηγήσουν στο Mugello κατά προτίμηση, για να βγάλουμε μετά τα συμπεράσματά μας. Τα γυρολόγια θα έλεγαν την ψυχρή αλήθεια, θα είχαμε μια τυπική νικήτρια, καλά θα περνάγαμε αν τις κάναμε κι εμείς μια βόλτα, αλλά μήπως έτσι θα χάναμε την ουσία; Τα πιο σημαντικά πράγματα στις μοτοσυκλέτες (όπως και στη ζωή) δεν είναι μετρήσιμα, δεν κατατάσσονται σε πρώτο δεύτερο τρίτο. Επιπλέον, κάθε τέτοια εξωτική κατασκευή έχει πολύ εξειδικευμένο και περιορισμένο πεδίο δράσης: Ακόμα και στην περίπτωση ενός πλούσιου συλλέκτη, ιδιοκτήτη T12, υποπτεύομαι πως περισσότερη ευχαρίστηση θα ήταν για κείνον να την χαζεύει στο γκαράζ του παρέα με τους φίλους του, παρά να κάνει μερικούς γύρους το χρόνο σε πίστα, φοβούμενος μην την κάνει την στραβή, το τσακίσει και το απαξιώσει. Η δε απολύτως χειρότερη περίπτωση θα ήταν να την αγοράσει κάποιος, και να την κρατήσει βουβή ακίνητη κι ανέραστη στο σαλόνι του σπιτιού του. Ως έργο τέχνης.

 

Στην άλλη άκρη του μοτοσυκλετιστικού σύμπαντος, έχουμε απλές και χρηστικές μοτοσυκλέτες όπως οι BMW F700GS και R 9T Scrambler, μαζί με την NC750X της Honda. Το κοινό τους χαρακτηριστικό είναι πως ως σύνολο αποδίδουν καλύτερα απ’ ότι θα πίστευε κανείς βλέποντας τα επί μέρους εξαρτήματά τους και το εμφανές επίπεδο της τεχνολογίας τους. Μπορεί να έχουν μόνο τα απολύτως απαραίτητα, να μην προσπαθούν να εντυπωσιάσουν με την τεχνολογία τους, ας μην ξεχνάμε όμως πως η καλύτερη τεχνολογία δεν είναι κάποιο σύστημα ή ηλεκτρονικό βοήθημα, αλλά η φαιά ουσία του εγκεφάλου αυτών που εξέλιξαν τη συγκεκριμένη μοτοσυκλέτα. Στην περίπτωση του Honda, η "αφανής" τεχνολογία συγκεντρώνεται κυρίως στην εφαρμογή της τεχνογνωσίας ενός κατασκευαστή κολοσσού σε μοτοσυκλέτες και αυτοκίνητα, έτσι ώστε να φτιάξει αυτό που ξέρει πως οι περισσότεροι αναβάτες χρειάζονται: Μια μοτοσυκλέτα που μπορεί να καλύψει όλο το φάσμα χρήσεων στην άσφαλτο, με αξιοπιστία, πρακτικότητα και οικονομία.  Έφτιαξε δηλαδή η Honda αυτό που χρειάζεται η πλειοψηφία των μοτοσυκλετιστών, κάτι που δεν ταυτίζεται αναγκαστικά με αυτό που ονειρεύονται. Κάτι δηλαδή σαν την γυναίκα που θα ήσουν ευτυχής αν παντρευόσουν, σε αντίθεση με αυτή που θα επιθυμούσες να έχεις στο κρεβάτι σου. Λίγοι είναι τόσο ρεαλιστές ώστε να κάνουν τη σωστή επιλογή για συμβίωση, δυστυχώς.

Παρόμοιας φιλοσοφίας και το 700 της ΒΜW, με το σύνολο να αποδεικνύεται ανώτερο των επί μέρους εξαρτημάτων του, με πιο σπορ χροιά και απόδοση σε σχέση με το Honda. Τόσο μάλιστα, που λίγες αλλά καίριες αλλαγές το κάνουν να ανταγωνίζεται το "ανώτερο" στα χαρτιά, και προσανατολισμένο περισσότερο από το 700 προς το χώμα, F800GS.   

     

Διαφορετικού είδους και επιδόσεων μοτοσυκλέτες χρειάζονται και άλλες δόσεις τεχνολογίας, δεν μπαίνουν όλες στο ίδιο τσουβάλι, κάνοντας άκυρες τις συζητήσεις του είδους "χρειάζεται το traction control ή όχι;". Για μια superbike είναι απαραίτητο, ειδικά αν ο αναβάτης της θέλει να απολαμβάνει την οδήγηση στην πίστα αντί να περιμένει το επόμενο high siding. Για τους 90 ίππους στο τροχό του Scrambler στις περισσότερες περιπτώσεις όχι, σε μερικές ναι, και τελικά μπορεί να κάνει και χωρίς αυτό. Κι αυτές είναι οι προφανείς τεχνολογίες, ενώ πιο σημαντικές είναι οι αφανείς, που σε συνδυασμό με την τεχνογνωσία και την σωστή κρίση, φτιάχνουν απολαυστικές, άρτιες και ομοιογενείς μοτοσυκλέτες. Για παράδειγμα, ένα πιρούνι με σωστά επιλεγμένα ελατήρια και αποσβέσεις, χωρίς ρυθμίσεις, θα δουλέψει καλύτερα από ένα πολύ μαλακό, αλλά πολυρυθμιζόμενο. Γιατί το δεύτερο, θα είναι μια ισχυρή ένδειξη πως αυτοί που εξέλιξαν την συγκεκριμένη μοτοσυκλέτα δεν έκαναν τις σωστές επιλογές, με πιθανότερη κατάληξη πως και το σύνολο δεν θα λειτουργεί σωστά τελικά. Από το "τεχνολογικά εντυπωσιακό, αλλά πλημμελώς εξελιγμένο", το "καλοεξελιγμένο, αλλά απλό", είναι πάντα προτιμότερο. Και ο αναβάτης του, δένεται πολύ περισσότερο μαζί του, αφού δεν απογοητεύεται από τεχνολογίες που υποτίθεται θα του έκαναν τη ζωή εύκολη, ενώ αντίθετα του την κάνουν περίπλοκη χωρίς λόγο. 

 

 

Το MOTO HAPPENING αναβάλλεται μέχρι νεωτέρας. Ο λόγος; Η ανωτέρα βία!