Editorial 619

Από το

motomag

1/6/2021

Μπορώ να δω μονάχα ένα θετικό από όλα αυτά τα μέτρα περιορισμού της μετακίνησης κι αυτό είναι η μείωση των τροχαίων που καταγράφηκε σε κάθε μία περίοδο που ίσχυαν. Όπως ομοίως καταγράφηκε και η άνοδος των τροχαίων μετά από κάθε άρση των μέτρων. Πιστεύω στην συλλογική νοημοσύνη και το γεγονός πως μπορούμε ο ένας με τον άλλο να βελτιώνουμε το είδος μας όσο επικοινωνούμε, φτάνει η επικοινωνία αυτή να μην είναι μονάχα απομακρυσμένη γιατί αποδεδειγμένα στα κοινωνικά δίκτυα επικρατεί εκείνος που φωνάζει, όχι εκείνος που συζητά. Κι ακριβώς επειδή υπάρχει συλλογική νοημοσύνη, είναι στο χέρι μας να κάνουμε κάτι για το βέβαιο τραγικό που μας περιμένει: Την αύξηση των τροχαίων. Μόνο στην γειτονιά του περιοδικού έγινα μάρτυρας τεσσάρων τροχαίων με παπιά και σκούτερ από την ημέρα της άρσης των μετακινήσεων. Και συνοδεύονταν όλα τους από τραυματισμούς σε ακάλυπτα πόδια και κεφάλια. Αν κάποιος δεν καλύπτει το κεφάλι του με ένα έστω φθηνό κράνος, δεν περιμένω να σκεφτεί να βάλει ένα μπουφάν με ενισχύσεις και να μην οδηγεί με την σαγιονάρα, έτοιμος να ανακαλύψει πως το ελβετικό τυρί πονά κι αυτό όταν συναντά τον τρίφτη… Κατόπιν εορτής, στην κοπελιά που άνοιξε με το κεφάλι της το παρμπρίζ του ιαπωνικού αυτοκινήτου, δεν έχει κανένα νόημα να μιλήσει κανείς για κράνος, το πάθημα έγινε μάθημα ευτυχώς χωρίς σοβαρές επιπτώσεις.

Το πρόβλημα είναι γενικό, καθολικό, υπάρχει χρόνια και βαίνει άλυτο, το ξέρουμε όλοι μας αυτό κι έχουμε συμφωνήσει πως αν ο καθένας μιλάει για αυτά που βλέπει, θα καταφέρουμε σίγουρα κάτι στο μέλλον. Πάμε λοιπόν σε κάτι πιο κοντινό και άμεσο, σε ένα ζήτημα των ημερών αυτών, τώρα που κάνουμε σχέδια για την επόμενη εξόρμηση. Χρειάζεται χρόνος προσαρμογής στην επάνοδό μας, ήδη θρηνούμε θύματα τροχαίων χωρίς να κλείσουμε μήνα από την άρση των απαγορεύσεων! Κι ο χρόνος προσαρμογής δεν σημαίνει να αυτοπεριοριστούμε, αλίμονο, την βόλτα περιμέναμε! Τεταμένη προσοχή θέλουμε, να ξανά θυμηθούμε πως πρέπει να προσέχουμε δύο και τρεις οδηγούς μπροστά μας και μάλιστα περισσότερο από άλλες φορές μιας και και μπορεί να είναι από εκείνους που ξανά έπιασαν τιμόνι μουδιασμένοι και θέλουν χρόνο, με την σειρά τους, να προσαρμοστούν. Το μυαλό δεν ξεχνάει όταν μένει μέσα, αλλά το σώμα και τα αντανακλαστικά δεν θυμούνται τίποτα μόλις καβαλήσεις μοτοσυκλέτα μετά από καιρό. Θέλουν λίγο χρόνο κι αυτό σημαίνει απλά μεγαλύτερη προσοχή, γνωρίζοντας πως αν χρειαστεί να αντιδράσεις ακαριαία, το μυαλό θα διατάζει και τα άκρα θα εκτελούν με καθυστέρηση. Θα έχετε τύχει σε ηλικιωμένο, να βγαίνει μπροστά στην μοτοσυκλέτα κοιτώντας από την άλλη μεριά κι όταν αντιλαμβάνεται πως αυτό που έκανε ήταν λάθος, τρέχει με το άνω μισό του σώματος κάνοντας περισσότερες κινήσεις με τα χέρια και λιγότερες με τα πόδια, απλά γιατί τα πόδια έχουν χρόνια να τρέξουν. Όλοι ηλικιωμένοι είμαστε στον δρόμο μετά από μία τέτοια περίοδο και η συνειδητοποίηση είναι το καλύτερο που έχει κανείς να πράξει!

Στις παρέες των μοτοσυκλετών είναι ακόμη πιο σημαντικό τώρα, όπως πάντα άλλωστε, να οδηγούμε σε διαφορετικό στοίχο από τον προπορευόμενο ώστε να βλέπουμε με άνεση δύο και τρεις μοτοσυκλέτες μπροστά μας, έτοιμοι να αντιδράσουμε μόλις χρειαστεί. Δεν είναι ντροπή να το τονίσει κάποιος αυτό σε μία στάση, αν δει πως εκείνος που ακολουθεί μένει στοιχισμένος πίσω. Μία μοτοσυκλέτα στα 5 μέτρα μπροστά μας μπορεί να κρύψει όλο τον δρόμο με τον ίδιο τρόπο που το κάνει και μία νταλίκα. Και κανείς δεν θέλει να οδηγεί κολλητά σε νταλίκα. Κρατήστε αποστάσεις στις βόλτες, φροντίστε να βλέπετε πάντα μπροστά για να αντιδράσετε ταυτόχρονα με τον προπορευόμενο, φροντίστε εκείνος που ακολουθεί να μην έχει γίνει ουρά σας, γιατί επάνω σας θα πέσει αν συμβεί κάτι και αυτή η περίοδος θα περάσει πολύ γρήγορα και μακάρι να είναι και η τελευταία φορά που θα χρειαστεί προσαρμογή μετά από πολύ καιρό χωρίς ταξίδια. Φροντίστε επίσης να μην βρεθείτε τελευταία στιγμή χωρίς ελαστικά, γιατί οι ελλείψεις στην αγορά είναι τεράστιες, για τους ίδιους λόγους που αναλύαμε και τον περασμένο μήνα. Τα πράγματα θα είναι καλύτερα από Σεπτέμβριο και σίγουρα καλύτερα από το νέο έτος, μέχρι τότε να υπολογίζετε πως μπορεί να χρειαστεί να βρείτε το ελαστικό που θέλετε αλλά εκείνο να είναι εξαντλημένο, οπότε δράστε εγκαίρως. Εύχομαι αυτή την φορά τα στατιστικά της τροχαίας για τα ατυχήματα να μην ανέβουν περισσότερο από αυτό που συμβαίνει ήδη και θα καταγραφεί κι επίσημα μόλις συμπληρωθεί ο μήνας. Να επιστήσουμε την προσοχή, ο ένας στον άλλο, με ένα και μόνο στόχο: Να είμαστε όλοι κάθε μήνα μαζί και να βλέπουμε λιγότερα τροχαία γύρω μας, με λιγότερο σοβαρούς τραυματισμούς!

 

Editorial 562 - Αφανής τεχνολογία

x
Από το

motomag

1/9/2016

Σ’ αυτό το τεύχος έχουμε μια πολύ ωραία αντίθεση: Απ’ τη μια μεριά δύο εξωτικές Ιταλικές κατασκευές, απ’ την άλλη, τρεις μοτοσυκλέτες που κάνουν περισσότερα απ’ όσα δείχνουν με την πρώτη ματιά.

Κι ενώ είναι άγνωστο τι χρόνους θα έκανε μια Tamburini T12 Massimo στην πίστα, σε σχέση με την δωρητή κινητήρας της BMW S1000RR, δεν μπορεί κανείς παρά να θαυμάσει το απόλυτο της κατασκευής της. Με κινητήρα factory superbike της BMW που βγάζει 235 ίππους, ζυγίζει 154 κιλά, ένα λιγότερο από το ελάχιστο όριο των MotoGP!  Όπως είπαν και οι άνθρωποι της BMW όταν την είδαν από κοντά, δεν υπάρχει περίπτωση μοτοσυκλέτα μαζικής παραγωγής να πετύχει το επίπεδο της ποιότητας και της προσοχής στην λεπτομέρεια που έχει μια Τ12. Kι ούτε βέβαια θα μπορούσε ποτέ να είναι μαζικής παραγωγής μια μοτοσυκλέτα κόστους πάνω από 300.000 ευρώ. Γι’ αυτό και μίλησα για χρόνους, για γυρολόγια, για μετρήσιμα μεγέθη. Γιατί υπάρχει βέβαια η – αξία ανεκτίμητη – απόλαυση της μορφής, της υφής και της ποιότητας του συνόλου και των εξαρτημάτων του, υπάρχει το δέος του ονόματος του Tamburini και της ιστορίας του και της γνώσης πως αυτή ήταν για κείνον η ιδανική superbike, κι αυτά είναι αρκετά για να σε μαγέψουν χωρίς καν να χρειάζεται να την οδηγήσεις. Έχοντας στο μυαλό μου πως σχεδόν όλες οι Bimota (πλην των DB2) που έχω οδηγήσει ήταν μάλλον απογοητευτικές ως σύνολο και συμπεριφορά (και ειδικά η πολυσυζητημένη Tesi), θα ήθελα πάρα πολύ να οδηγήσω μια Τ12 αλλά... απ’ τη μια θα κράταγα και μικρό καλάθι (με τόσες υποσχέσεις, είναι εύκολο να απογοητευτείς), κι απ’ την άλλη, αν όλα ήταν καλά, δεν έχω την ικανότητα να γράψω χρόνους ανταγωνιστικούς με μια μοτοσυκλέτα επιπέδου MotoGP. Μόνο εικόνες και αισθήσεις θα μάζευα, δεν θα μπορούσα να την χρησιμοποιήσω όπως της αξίζει και να μπορέσω να την αξιολογήσω σε ένα απίθανο να συμβεί ποτέ συγκριτικό: Μια Yamaha M1 που θα μας δάνειζε το φιλαράκι μας ο Valentino, μια BMW του παγκοσμίου SBK και μια T12 Massimo… Θα χρειαζόμασταν βέβαια και αντίστοιχα μυθικούς αναβάτες, για να τις οδηγήσουν στο Mugello κατά προτίμηση, για να βγάλουμε μετά τα συμπεράσματά μας. Τα γυρολόγια θα έλεγαν την ψυχρή αλήθεια, θα είχαμε μια τυπική νικήτρια, καλά θα περνάγαμε αν τις κάναμε κι εμείς μια βόλτα, αλλά μήπως έτσι θα χάναμε την ουσία; Τα πιο σημαντικά πράγματα στις μοτοσυκλέτες (όπως και στη ζωή) δεν είναι μετρήσιμα, δεν κατατάσσονται σε πρώτο δεύτερο τρίτο. Επιπλέον, κάθε τέτοια εξωτική κατασκευή έχει πολύ εξειδικευμένο και περιορισμένο πεδίο δράσης: Ακόμα και στην περίπτωση ενός πλούσιου συλλέκτη, ιδιοκτήτη T12, υποπτεύομαι πως περισσότερη ευχαρίστηση θα ήταν για κείνον να την χαζεύει στο γκαράζ του παρέα με τους φίλους του, παρά να κάνει μερικούς γύρους το χρόνο σε πίστα, φοβούμενος μην την κάνει την στραβή, το τσακίσει και το απαξιώσει. Η δε απολύτως χειρότερη περίπτωση θα ήταν να την αγοράσει κάποιος, και να την κρατήσει βουβή ακίνητη κι ανέραστη στο σαλόνι του σπιτιού του. Ως έργο τέχνης.

 

Στην άλλη άκρη του μοτοσυκλετιστικού σύμπαντος, έχουμε απλές και χρηστικές μοτοσυκλέτες όπως οι BMW F700GS και R 9T Scrambler, μαζί με την NC750X της Honda. Το κοινό τους χαρακτηριστικό είναι πως ως σύνολο αποδίδουν καλύτερα απ’ ότι θα πίστευε κανείς βλέποντας τα επί μέρους εξαρτήματά τους και το εμφανές επίπεδο της τεχνολογίας τους. Μπορεί να έχουν μόνο τα απολύτως απαραίτητα, να μην προσπαθούν να εντυπωσιάσουν με την τεχνολογία τους, ας μην ξεχνάμε όμως πως η καλύτερη τεχνολογία δεν είναι κάποιο σύστημα ή ηλεκτρονικό βοήθημα, αλλά η φαιά ουσία του εγκεφάλου αυτών που εξέλιξαν τη συγκεκριμένη μοτοσυκλέτα. Στην περίπτωση του Honda, η "αφανής" τεχνολογία συγκεντρώνεται κυρίως στην εφαρμογή της τεχνογνωσίας ενός κατασκευαστή κολοσσού σε μοτοσυκλέτες και αυτοκίνητα, έτσι ώστε να φτιάξει αυτό που ξέρει πως οι περισσότεροι αναβάτες χρειάζονται: Μια μοτοσυκλέτα που μπορεί να καλύψει όλο το φάσμα χρήσεων στην άσφαλτο, με αξιοπιστία, πρακτικότητα και οικονομία.  Έφτιαξε δηλαδή η Honda αυτό που χρειάζεται η πλειοψηφία των μοτοσυκλετιστών, κάτι που δεν ταυτίζεται αναγκαστικά με αυτό που ονειρεύονται. Κάτι δηλαδή σαν την γυναίκα που θα ήσουν ευτυχής αν παντρευόσουν, σε αντίθεση με αυτή που θα επιθυμούσες να έχεις στο κρεβάτι σου. Λίγοι είναι τόσο ρεαλιστές ώστε να κάνουν τη σωστή επιλογή για συμβίωση, δυστυχώς.

Παρόμοιας φιλοσοφίας και το 700 της ΒΜW, με το σύνολο να αποδεικνύεται ανώτερο των επί μέρους εξαρτημάτων του, με πιο σπορ χροιά και απόδοση σε σχέση με το Honda. Τόσο μάλιστα, που λίγες αλλά καίριες αλλαγές το κάνουν να ανταγωνίζεται το "ανώτερο" στα χαρτιά, και προσανατολισμένο περισσότερο από το 700 προς το χώμα, F800GS.   

     

Διαφορετικού είδους και επιδόσεων μοτοσυκλέτες χρειάζονται και άλλες δόσεις τεχνολογίας, δεν μπαίνουν όλες στο ίδιο τσουβάλι, κάνοντας άκυρες τις συζητήσεις του είδους "χρειάζεται το traction control ή όχι;". Για μια superbike είναι απαραίτητο, ειδικά αν ο αναβάτης της θέλει να απολαμβάνει την οδήγηση στην πίστα αντί να περιμένει το επόμενο high siding. Για τους 90 ίππους στο τροχό του Scrambler στις περισσότερες περιπτώσεις όχι, σε μερικές ναι, και τελικά μπορεί να κάνει και χωρίς αυτό. Κι αυτές είναι οι προφανείς τεχνολογίες, ενώ πιο σημαντικές είναι οι αφανείς, που σε συνδυασμό με την τεχνογνωσία και την σωστή κρίση, φτιάχνουν απολαυστικές, άρτιες και ομοιογενείς μοτοσυκλέτες. Για παράδειγμα, ένα πιρούνι με σωστά επιλεγμένα ελατήρια και αποσβέσεις, χωρίς ρυθμίσεις, θα δουλέψει καλύτερα από ένα πολύ μαλακό, αλλά πολυρυθμιζόμενο. Γιατί το δεύτερο, θα είναι μια ισχυρή ένδειξη πως αυτοί που εξέλιξαν την συγκεκριμένη μοτοσυκλέτα δεν έκαναν τις σωστές επιλογές, με πιθανότερη κατάληξη πως και το σύνολο δεν θα λειτουργεί σωστά τελικά. Από το "τεχνολογικά εντυπωσιακό, αλλά πλημμελώς εξελιγμένο", το "καλοεξελιγμένο, αλλά απλό", είναι πάντα προτιμότερο. Και ο αναβάτης του, δένεται πολύ περισσότερο μαζί του, αφού δεν απογοητεύεται από τεχνολογίες που υποτίθεται θα του έκαναν τη ζωή εύκολη, ενώ αντίθετα του την κάνουν περίπλοκη χωρίς λόγο. 

 

 

Το MOTO HAPPENING αναβάλλεται μέχρι νεωτέρας. Ο λόγος; Η ανωτέρα βία!