Ζούμε περίεργες στιγμές. Στην Ελλάδα έχουμε Υπουργούς που ακόμη δεν έχουν εξισώσει τα διπλώματα με την Ευρωπαϊκή Ένωση χωρίς να καταλαβαίνουν το κακό που συμβαίνει και στην Κύπρο υπάρχουν Αρχηγοί Αστυνομίας που διατάζουν καθολικές απαγορεύσεις κυκλοφορίας μοτοσυκλετών. Αφορμή για όλα αυτά, είναι η πρόσφατη απόφαση στην Κύπρο να απαγορευτεί η κυκλοφορία των μοτοσυκλετών άνω των 125 κυβικών γιατί προξενούν όχληση στους κατοίκους. Έστω για λίγες ημέρες μόνο, έστω για συγκεκριμένες ώρες σε πολύ συγκεκριμένους δρόμους.
Δεν έχει και τόσο σημασία αν είναι τόσο πολύ συγκεκριμένη μία τέτοια βαριά απόφαση. Σημασία έχει πως κάποιος αποφασίζει καθολική απαγόρευση για όλους γιατί δεν μπορεί να σταματήσει εκείνους που παρανομούν. Παραδέχεται ευθέως πως έχει αποτύχει στο έργο της πάταξης της παραβατικής συμπεριφοράς και μόνη λύση που του έχει απομείνει είναι μία καθολική απαγόρευση για όλους, νόμιμους και παράνομους! Το έχουμε δει και στην Ελλάδα να συμβαίνει, τα παραδείγματα είναι τόσα πολλά. Κάποτε δεν μπορούσαν να κλείσουν τα «φρουτάκια» και απαγόρευσαν όλα τα ηλεκτρονικά παιχνίδια μαζί με τα «φλιπεράκια». Σταμάτησε ο παράνομος ηλεκτρονικός τζόγος; Όχι φυσικά, απεναντίας ενισχύθηκε και έκλεισαν όλα τα ηλεκτρονικά παιχνίδια, σχεδόν μία διετία-τριετία νωρίτερα από αυτό που θα συνέβαινε έτσι κι αλλιώς, από την εξέλιξη των υπολογιστών και την έλευση των internet café. Αντίστοιχα η καθολική απαγόρευση δεν πρόκειται να σταματήσει εκείνον που ήταν αποφασισμένος να βγει στον δρόμο χωρίς πινακίδες κυκλοφορίας, οδηγώντας ένα όχημα που από μόνο του παραβιάζει τους νόμους, χωρίς καθρέπτες, χωρίς φλας και με εξάτμιση που πωλείται νόμιμα αλλά μόνο για χρήση σε πίστα. Έχοντας την ειλημμένη απόφαση να μην σταματήσει σε ενδεχόμενο σήμα της Τροχαίας. Πώς τον επηρεάζει τον ήδη αποφασισμένο να παρανομήσει, μία ακόμη απαγόρευση;
Παρακολουθούσα τις δηλώσεις του Αρχηγού της Αστυνομίας στην Κύπρο, όπου παραδεχόταν την αδυναμία να σταματήσει τους παραβάτες και επιχειρηματολογούσε με βάση τις θετικές αντιδράσεις των κατοίκων για την καθολική απαγόρευση κυκλοφορίας μοτοσυκλετών. Μήπως αυτή δεν είναι άλλη μία χαρακτηριστική αντίδραση της νοοτροπίας αυτού του λαού, Ελληνικού και Κυπριακού; Αντί να πουν οι ίδιοι οι κάτοικοι, αυτοί που ενοχλούνται από την φασαρία, πως είναι άδικο να σταματήσει η διέλευση όλων των μοτοσυκλετών και θέλουν απλά να κοπούν οι παράνομες κόντρες και να γίνονται ηχομετρήσεις, χαιρέτησαν θετικά μία τέτοια απόφαση! Τον επόμενο μήνα που αίρεται η απαγόρευση το δικό τους πρόβλημα είναι που θα συνεχίσει να υπάρχει, ουσιαστική λύση δεν έχουν βρει…
Αντίστοιχα κι εμείς εδώ, μόνοι μας βγάζουμε τα μάτια μας. Διότι είμαστε πρώτοι να σχολιάσουμε με αρνητική χροιά την όποια εξίσωση διπλωμάτων με την Ευρωπαϊκή Ένωση, με το σκεπτικό πως κάποιος κάτοχος άδειας οδήγησης αυτοκινήτου που θα παίρνει πιο φθηνά την άδεια οδήγησης μοτοσυκλέτας, θα είναι λιγότερο ικανός στον δρόμο. Με πρόφαση πως σαν χώρα πάσχουμε από τα πολλά ατυχήματα. Μα αυτός ο άνθρωπος πάλι θα κριθεί πριν οδηγήσει μοτοσυκλέτα, πάλι θα ελεγχθεί, απλά θα έχει ξοδέψει λιγότερο χρόνο και χρήμα για να περάσει εκπαίδευση σε ένα κομμάτι της χρήσης οχήματος, που έτσι κι αλλιώς έχει αποδείξει την ικανότητά του! Όπως το 85% της θεωρίας για παράδειγμα! Ποιος ο λόγος για κάποιον ήδη μοτοσυκλετιστή, να θέλει να ορίσει το κόστος σε χρήμα και χρόνο ενός άλλου νέου μοτοσυκλετιστή, την μόνη πρακτική διαφορά αν εξισώσουμε τα διπλώματά μας με τις υπόλοιπες χώρες; Δεν σκεφτόμαστε τον διπλανό μας, αυτό είναι το θέμα, ούτε και θέλουμε να δούμε την γενική εικόνα. Γιατί το να δεις την γενική εικόνα απαιτεί χρόνο και κόπο, ενώ η αντίδραση είναι άμεση, άκοπη και διεγερτική επίσης. Σου δίνει ένα αίσθημα πληρότητας πως «κάτι έχεις κάνει». Το γεγονός πως υπάρχει πληθώρα μοτοσυκλετών εκεί έξω που οδηγεί χωρίς δίπλωμα, άρα ανασφάλιστοι και ελλιπώς εκπαιδευμένοι -στους ίδιους δρόμους με όποιον φέρνει αντίδραση να βγάλουν δίπλωμα πιο εύκολα- είναι κομμάτι της γενικής εικόνας που αδυνατούν πολλοί να αντιληφθούν.
Στην Κύπρο ο οργανωμένος μοτοσυκλετισμός είναι λίγο πιο μπροστά από εμάς εδώ, καθώς έχει την ικανότητα μαζικής κινητοποίησης που γίνεται οργανωμένα και σωστά, τηρώντας ακόμη και τις αποστάσεις ασφαλείας μεταξύ τους για την πανδημία, όχι απλά τον ΚΟΚ! Πραγματοποίησαν πορείες με αξιοσημείωτο σεβασμό προς τον υπόλοιπο κόσμο, παρουσία της αστυνομίας που τις ακολουθούσε, κατέθεσαν επιστολές και έδειξαν πως το πραγματικό πρόσωπο του μοτοσυκλετισμού στην Κύπρου δεν είναι αυτό που τσουβαλιάστηκε ξαφνικά και έγιναν «όλοι ίδιοι» από μία απόφαση που εξίσωνε τους πάντες. Η κινητοποίηση δεν άλλαξε την απόφαση, διόρθωσε όμως την ζημιά από το τσουβάλιασμα αυτό. Πρόκειται για ένα ωραίο παράδειγμα που πρέπει να το γνωρίζουμε και να το θυμόμαστε κι εμείς εδώ, που η δράση μας σταματά στην ατομική αντίδραση…