Editorial 606 - Προσοχή στο άνοιγμα!

Από το

motomag

1/5/2020

Τα περισσότερα ατυχήματα συμβαίνουν λίγα μέτρα ή σε μικρή απόσταση από το σπίτι και την δουλειά μας, σε δρόμους δηλαδή οικείους που η ρουτίνα επιβάλει μικρότερη εγρήγορση, δημιουργεί μία ψευδή αίσθηση ασφάλειας και η εξοικείωση αντικαθιστά δυστυχώς τα αντανακλαστικά. Η πρακτική αυτή που δημιουργεί η οικειότητα απέναντι στις διαδρομές, είναι μέρος του τρόπου σκέψης του ανθρώπινου μυαλού, δεν το συναντάς κάποια στιγμή στην ζωή σου, δεν το καλλιεργείς, αλλά αντίθετα το κουβαλάς και πρέπει να το αποβάλλεις. Αν πρώτα φυσικά το αναγνωρίσεις, που είναι πάντα πιο εύκολο να το κάνεις στους άλλους αντί για τον εαυτό σου. Κλασσικό αυτό στα χωριά, που δεν μπορείς να καταλάβεις γιατί ο μόνιμος κάτοικος έκανε αναστροφή μπροστά σου και που είχε το μυαλό του εκείνη την ώρα. Το είχε στην συνήθεια του σχεδόν πάντα έρημου δρόμου, πουθενά αλλού. Και δεν είναι δικό μας χαρακτηριστικό αυτό, ισχύει το ίδιο σε όλες τις χώρες! Στις ΗΠΑ μάλιστα στην υπερβολή του, όπως τόσα και τόσα εκεί… Με έχει συμβουλέψει αστυνομικός, πως αν με σταματήσουν για τροχαία παράβαση να φέρω ως πρώτο επιχείρημα πως είμαι δίπλα στο σπίτι μου. Και έπιασε! Δίπλα στο σπίτι μας λοιπόν συμβαίνουν τα περισσότερα ατυχήματα αυτό πρέπει να είναι δεδομένο. Το άλλο δεδομένο είναι πως το ίδιο συμβαίνει και όταν οδηγούμε για πρώτη φορά μετά από καιρό!

Έχεις την ίδια ταχύτητα λήψης αποφάσεων, αλλά όχι την ίδια ικανότητα εκτέλεσης κι αυτό γιατί έχουν περάσει πολλές ημέρες που οι μύες του σώματος έχουν εκτελέσει τις συγκεκριμένες εντολές. Η μνήμη τους έχει σκουριάσει, κι ενώ δεν αναγνωρίζεις στον εαυτό σου καμία απολύτως διαφορά, διότι δεν μπορεί να φανεί και διαφορά, όταν τους χρειαστείς θα αντιδράσουν με μία μικρή καθυστέρηση. Τα περισσότερα λοιπόν ατυχήματα συμβαίνουν δίπλα στο σπίτι μας αλλά τα πιο χαζά από αυτά, όταν έχουμε μέρες να οδηγήσουμε.

Πρόκειται για τον χειρότερο συνδυασμό για τον μήνα αυτό που έχουμε μπροστά μας, όταν αρκετός κόσμος θα καβαλήσει την μοτοσυκλέτα του και θα κάνει – επιτέλους- τις πρώτες βόλτες. Το ζήτημα είναι να γίνουν με ασφάλεια και να μην γεμίσουν τα νοσοκομεία από ανούσιες πτώσεις, από εκείνες που δεν μπορείς να εξηγήσεις πώς έγιναν, πέρα από την «κακιά στιγμή».

Οι περισσότερες από τις ενέργειες που εκτελούμε στην οδήγηση μοτοσυκλέτας γίνονται αυτόματα, δεν τις σκεφτόμαστε συνειδητά, με τον ίδιο τρόπο που δεν σκεφτόμαστε πώς να πιάσουμε ένα ποτήρι. Απλά συμβαίνει, το σώμα ξέρει τι να κάνει και εκτελεί. Το ίδιο και για την στροφή, κανείς δεν αναλύει τις κινήσεις του, απλά στρίβει. Και μετά από πολλές ημέρες αποχής θα το σκεφτεί με τον ίδιο τρόπο που ξέρει και με την ίδια οξυδέρκεια γιατί το μυαλό δεν ξεχνά με την ίδια ταχύτητα που κάνει το σώμα… Χρόνια αγωνιζόμενοι σε πρωταθλήματα παγκοσμίου επιπέδου και δεν μπορούν να σου αναλύσουν τις κινήσεις τους με απόλυτη ακρίβεια. Είναι και η τεράστια διαφορά αυτή ενός δασκάλου με έναν αγωνιζόμενο. Συχνά ταυτίζονται αυτοί οι ρόλοι αλλά όχι πάντα. Ο δάσκαλος είναι εκείνος που μπορεί να σου αναλύσει με ακρίβεια κάθε κίνηση που έκανες ή που πρέπει να κάνεις, ο αγωνιζόμενος δεν είναι απαραίτητο πως μπορεί να κάνει το ίδιο. Κι αυτός ο αγωνιζόμενος είναι και πιο δύσκολο να επιστρέψει στην πίστα μετά από μεγάλη αποχή, από κάποιο ατύχημα. Διότι βασιζόταν πολύ στην μνήμη των μυών και την έχει χάσει. Μέχρι να την καλλιεργήσει εκ νέου, δεν θα μπορεί να οδηγήσει το ίδιο. Το μεγαλύτερο πρόβλημα άλλωστε που έχουν οι σχολές ασφαλούς οδήγησης, δεν είναι άλλο από το να καταφέρουν να κάνουν τον κάθε μαθητή ξεχωριστά να αναπτύξει μία νέα μνήμη στους μύες από εκείνη που έχει καλλιεργήσει μόνος του. Και που σπάνια είναι η σωστή. Εδώ που τα λέμε και στις σχολές ασφαλούς οδήγησης δεν σου δείχνουν όλοι το ίδιο και το αποτέλεσμα ορισμένων εξ αυτών είναι πραγματικό πισωγύρισμα, αλλά αυτή είναι μία άλλη κουβέντα. Το θέμα μας εδώ είναι πως τις επόμενες ημέρες οι περισσότεροι από εμάς θα βγούμε στους δρόμους για την πρώτη βόλτα μετά από καιρό, σαν να μην έχει αλλάξει τίποτα. Αλλά κάτι είναι διαφορετικό, ας του δώσουμε την απαραίτητη προσοχή, είκοσι μέρες ή ένας μήνας δεν είναι άλλωστε μεγάλο διάστημα, δεν μιλάμε για μήνες ή για χρόνο ώστε να ξανά πάμε για «στράτα-στρατούλα» από την αρχή. Το μόνο που πρέπει να καλλιεργήσουμε είναι εκείνα τα χιλιοστά αντίδρασης που έχουν χαθεί και που μπορεί να κάνουν την μεγάλη διαφορά στην αναπάντεχη στιγμή. Ας έχουμε το νου μας στις πρώτες εξόδους, περισσότερο από κάθε άλλη φορά.

Βγαίνουμε λοιπόν στους δρόμους με προσοχή και όχι με λαιμαργία! Οι πρώτες βόλτες άλλωστε αξίζουν τον χρόνο τους για να τις ευχαριστηθούμε και περισσότερο!

Editorial 562 - Αφανής τεχνολογία

x
Από το

motomag

1/9/2016

Σ’ αυτό το τεύχος έχουμε μια πολύ ωραία αντίθεση: Απ’ τη μια μεριά δύο εξωτικές Ιταλικές κατασκευές, απ’ την άλλη, τρεις μοτοσυκλέτες που κάνουν περισσότερα απ’ όσα δείχνουν με την πρώτη ματιά.

Κι ενώ είναι άγνωστο τι χρόνους θα έκανε μια Tamburini T12 Massimo στην πίστα, σε σχέση με την δωρητή κινητήρας της BMW S1000RR, δεν μπορεί κανείς παρά να θαυμάσει το απόλυτο της κατασκευής της. Με κινητήρα factory superbike της BMW που βγάζει 235 ίππους, ζυγίζει 154 κιλά, ένα λιγότερο από το ελάχιστο όριο των MotoGP!  Όπως είπαν και οι άνθρωποι της BMW όταν την είδαν από κοντά, δεν υπάρχει περίπτωση μοτοσυκλέτα μαζικής παραγωγής να πετύχει το επίπεδο της ποιότητας και της προσοχής στην λεπτομέρεια που έχει μια Τ12. Kι ούτε βέβαια θα μπορούσε ποτέ να είναι μαζικής παραγωγής μια μοτοσυκλέτα κόστους πάνω από 300.000 ευρώ. Γι’ αυτό και μίλησα για χρόνους, για γυρολόγια, για μετρήσιμα μεγέθη. Γιατί υπάρχει βέβαια η – αξία ανεκτίμητη – απόλαυση της μορφής, της υφής και της ποιότητας του συνόλου και των εξαρτημάτων του, υπάρχει το δέος του ονόματος του Tamburini και της ιστορίας του και της γνώσης πως αυτή ήταν για κείνον η ιδανική superbike, κι αυτά είναι αρκετά για να σε μαγέψουν χωρίς καν να χρειάζεται να την οδηγήσεις. Έχοντας στο μυαλό μου πως σχεδόν όλες οι Bimota (πλην των DB2) που έχω οδηγήσει ήταν μάλλον απογοητευτικές ως σύνολο και συμπεριφορά (και ειδικά η πολυσυζητημένη Tesi), θα ήθελα πάρα πολύ να οδηγήσω μια Τ12 αλλά... απ’ τη μια θα κράταγα και μικρό καλάθι (με τόσες υποσχέσεις, είναι εύκολο να απογοητευτείς), κι απ’ την άλλη, αν όλα ήταν καλά, δεν έχω την ικανότητα να γράψω χρόνους ανταγωνιστικούς με μια μοτοσυκλέτα επιπέδου MotoGP. Μόνο εικόνες και αισθήσεις θα μάζευα, δεν θα μπορούσα να την χρησιμοποιήσω όπως της αξίζει και να μπορέσω να την αξιολογήσω σε ένα απίθανο να συμβεί ποτέ συγκριτικό: Μια Yamaha M1 που θα μας δάνειζε το φιλαράκι μας ο Valentino, μια BMW του παγκοσμίου SBK και μια T12 Massimo… Θα χρειαζόμασταν βέβαια και αντίστοιχα μυθικούς αναβάτες, για να τις οδηγήσουν στο Mugello κατά προτίμηση, για να βγάλουμε μετά τα συμπεράσματά μας. Τα γυρολόγια θα έλεγαν την ψυχρή αλήθεια, θα είχαμε μια τυπική νικήτρια, καλά θα περνάγαμε αν τις κάναμε κι εμείς μια βόλτα, αλλά μήπως έτσι θα χάναμε την ουσία; Τα πιο σημαντικά πράγματα στις μοτοσυκλέτες (όπως και στη ζωή) δεν είναι μετρήσιμα, δεν κατατάσσονται σε πρώτο δεύτερο τρίτο. Επιπλέον, κάθε τέτοια εξωτική κατασκευή έχει πολύ εξειδικευμένο και περιορισμένο πεδίο δράσης: Ακόμα και στην περίπτωση ενός πλούσιου συλλέκτη, ιδιοκτήτη T12, υποπτεύομαι πως περισσότερη ευχαρίστηση θα ήταν για κείνον να την χαζεύει στο γκαράζ του παρέα με τους φίλους του, παρά να κάνει μερικούς γύρους το χρόνο σε πίστα, φοβούμενος μην την κάνει την στραβή, το τσακίσει και το απαξιώσει. Η δε απολύτως χειρότερη περίπτωση θα ήταν να την αγοράσει κάποιος, και να την κρατήσει βουβή ακίνητη κι ανέραστη στο σαλόνι του σπιτιού του. Ως έργο τέχνης.

 

Στην άλλη άκρη του μοτοσυκλετιστικού σύμπαντος, έχουμε απλές και χρηστικές μοτοσυκλέτες όπως οι BMW F700GS και R 9T Scrambler, μαζί με την NC750X της Honda. Το κοινό τους χαρακτηριστικό είναι πως ως σύνολο αποδίδουν καλύτερα απ’ ότι θα πίστευε κανείς βλέποντας τα επί μέρους εξαρτήματά τους και το εμφανές επίπεδο της τεχνολογίας τους. Μπορεί να έχουν μόνο τα απολύτως απαραίτητα, να μην προσπαθούν να εντυπωσιάσουν με την τεχνολογία τους, ας μην ξεχνάμε όμως πως η καλύτερη τεχνολογία δεν είναι κάποιο σύστημα ή ηλεκτρονικό βοήθημα, αλλά η φαιά ουσία του εγκεφάλου αυτών που εξέλιξαν τη συγκεκριμένη μοτοσυκλέτα. Στην περίπτωση του Honda, η "αφανής" τεχνολογία συγκεντρώνεται κυρίως στην εφαρμογή της τεχνογνωσίας ενός κατασκευαστή κολοσσού σε μοτοσυκλέτες και αυτοκίνητα, έτσι ώστε να φτιάξει αυτό που ξέρει πως οι περισσότεροι αναβάτες χρειάζονται: Μια μοτοσυκλέτα που μπορεί να καλύψει όλο το φάσμα χρήσεων στην άσφαλτο, με αξιοπιστία, πρακτικότητα και οικονομία.  Έφτιαξε δηλαδή η Honda αυτό που χρειάζεται η πλειοψηφία των μοτοσυκλετιστών, κάτι που δεν ταυτίζεται αναγκαστικά με αυτό που ονειρεύονται. Κάτι δηλαδή σαν την γυναίκα που θα ήσουν ευτυχής αν παντρευόσουν, σε αντίθεση με αυτή που θα επιθυμούσες να έχεις στο κρεβάτι σου. Λίγοι είναι τόσο ρεαλιστές ώστε να κάνουν τη σωστή επιλογή για συμβίωση, δυστυχώς.

Παρόμοιας φιλοσοφίας και το 700 της ΒΜW, με το σύνολο να αποδεικνύεται ανώτερο των επί μέρους εξαρτημάτων του, με πιο σπορ χροιά και απόδοση σε σχέση με το Honda. Τόσο μάλιστα, που λίγες αλλά καίριες αλλαγές το κάνουν να ανταγωνίζεται το "ανώτερο" στα χαρτιά, και προσανατολισμένο περισσότερο από το 700 προς το χώμα, F800GS.   

     

Διαφορετικού είδους και επιδόσεων μοτοσυκλέτες χρειάζονται και άλλες δόσεις τεχνολογίας, δεν μπαίνουν όλες στο ίδιο τσουβάλι, κάνοντας άκυρες τις συζητήσεις του είδους "χρειάζεται το traction control ή όχι;". Για μια superbike είναι απαραίτητο, ειδικά αν ο αναβάτης της θέλει να απολαμβάνει την οδήγηση στην πίστα αντί να περιμένει το επόμενο high siding. Για τους 90 ίππους στο τροχό του Scrambler στις περισσότερες περιπτώσεις όχι, σε μερικές ναι, και τελικά μπορεί να κάνει και χωρίς αυτό. Κι αυτές είναι οι προφανείς τεχνολογίες, ενώ πιο σημαντικές είναι οι αφανείς, που σε συνδυασμό με την τεχνογνωσία και την σωστή κρίση, φτιάχνουν απολαυστικές, άρτιες και ομοιογενείς μοτοσυκλέτες. Για παράδειγμα, ένα πιρούνι με σωστά επιλεγμένα ελατήρια και αποσβέσεις, χωρίς ρυθμίσεις, θα δουλέψει καλύτερα από ένα πολύ μαλακό, αλλά πολυρυθμιζόμενο. Γιατί το δεύτερο, θα είναι μια ισχυρή ένδειξη πως αυτοί που εξέλιξαν την συγκεκριμένη μοτοσυκλέτα δεν έκαναν τις σωστές επιλογές, με πιθανότερη κατάληξη πως και το σύνολο δεν θα λειτουργεί σωστά τελικά. Από το "τεχνολογικά εντυπωσιακό, αλλά πλημμελώς εξελιγμένο", το "καλοεξελιγμένο, αλλά απλό", είναι πάντα προτιμότερο. Και ο αναβάτης του, δένεται πολύ περισσότερο μαζί του, αφού δεν απογοητεύεται από τεχνολογίες που υποτίθεται θα του έκαναν τη ζωή εύκολη, ενώ αντίθετα του την κάνουν περίπλοκη χωρίς λόγο. 

 

 

Το MOTO HAPPENING αναβάλλεται μέχρι νεωτέρας. Ο λόγος; Η ανωτέρα βία!