motorial
Η λίστα του Αϊ Βασίλη
Αυτό που κρατάτε στα χέρια σας δεν είναι ένα απλό τεύχος. Κάλλιστα θα μπορούσε να χαρακτηριστεί η λίστα του Αϊ Βασίλη με τις ευχές των λίγο... μεγαλύτερων παιδιών. Από το Kawasaki Z800, μέχρι το Suzuki Inazuma και συγκριτικό όλης της κατηγορίας των street 250, κι από τις μοτοσυκλέτες-όνειρο του παγκοσμίου Enduro, μέχρι την καινούργια Vespa με την τριβάλβιδη κεφαλή. Όχι, το ταξιδιωτικό που έχουμε για τον γύρο του κόσμου, δεν περιγράφει την πορεία του έλκηθρου με τους ταράνδους...
Η αλληλοεπικάλυψη κατηγοριών, τουλάχιστον έτσι όπως έχουμε ταξινομήσει την υπερ-εξειδίκευση των μοτοσυκλετών, επεκτείνεται όλο και περισσότερο, όπως αποδεικνύει το πλέον πρόσφατο Ζ800 της Kawasaki. Οι εποχές που ήθελες ένα γεμάτο γκαράζ για να ικανοποιήσεις κάθε ανάγκη ή γούστο ως αναβάτης, φαίνεται πως έχουν περάσει ανεπιστρεπτί. Ο διαχωρισμός ανάμεσα σε naked και streetfighter γίνεται ακόμη πιο θολός χάρη στο νέο τετρακύλινδρο από το Akashi, και μεταξύ μας, αυτός είναι ο πιο ορθός δρόμος. Οι μοτοσυκλέτες -και δεν αναφέρομαι σε ειδικές περιπτώσεις- δεν είναι συλλογή από κατσαβίδια, για να έχεις ένα για κάθε τύπο βίδας. Η μοτοσυκλέτα στην πιο αγνή μορφή της είναι μία για όλα...
Πριν από μερικά χρόνια, οι μοτοσυκλέτες του συγκριτικού θα χαρακτηρίζονταν ως μοτοσυκλέτες μικρές, απευθυνόμενες σε μια συγκεκριμένη μερίδα αγοραστικού κοινού, με συγκεκριμένες απαιτήσεις και ανάγκες. Σήμερα, τις θεωρούμε κανονικές και ολοκληρωμένες μοτοσυκλέτες, ικανές να ικανοποιήσουν οποιαδήποτε ανάγκη ενός ευρέου φάσματος υποψήφιων αγοραστών. Αυτό που έχει αλλάξει όμως δεν είναι τόσο η εξέλιξη των μοτοσυκλετών, όσο τα δικά μας κριτήρια και δεδομένα. Με άλλα λόγια, οι μοτοσυκλέτες της κατηγορίας δεν απέκτησαν ξαφνικά διπλάσια ιπποδύναμη, τεχνολογία αιχμής κι εξωπραγματικές επιδόσεις. Απλώς, οι αλλαγές στο περιβάλλον μας, μας έκαναν εμάς ως ανθρώπους να σκεφτόμαστε πιο σωστά...
Η ιστορία γνωστή: ο Ernst Denger, εργοστασιακός αναβάτης της ΜΖ, αυτομολεί στην Δύση (ή μάλλον στην Άπω Ανατολή) πουλώντας την τεχνογνωσία του Kaaden, η οποία άλλαξε την πορεία της μοτοσυκλέτας τα τελευταία 50 χρόνια. Αυτό όμως που δεν είναι γνωστό, είναι οι προσωπικές πτυχές αυτής της ιστορίας που έχει σημαδέψει τον ορισμό της βιομηχανικής κατασκοπείας. Είναι μια από τις ελάχιστες φορές που ζούμε αυτή την συναρπαστική περίοδο μέσα από τα ματιά των ίδιων των πρωταγωνιστών, μαθαίνοντας τις μικρές μεν αλλά σημαντικές λεπτομέρειες, οι οποίες διαμόρφωσαν την τελική έκβαση του γεγονότος. Αν ο James Bond ασχολούνταν με την μοτοσυκλέτα, αυτή θα ήταν η ιστορία του.
Το Dakar είναι ένας ιδιαίτερος αγώνας όπως, συνήθως, και οι αναβάτες που συμμετέχουν. Άλλωστε, είναι σχεδόν απαραίτητο να διαθέτεις μια ιδιαίτερη προσωπικότητα, καθώς όλα αυτά που καλείσαι να αντιμετωπίσεις απαιτούν μια ξεχωριστή κοσμοθεωρία. Αυτό βέβαια, δεν σημαίνει ότι πρέπει να σε παρασύρει η έπαρση. Αντιθέτως, απαραίτητη προϋπόθεση είναι η ταπεινότητα από την οποία πηγάζει και η θετική οπτική για κάθε δυσκολία που προκύπτει. Αυτή που σε κάνει να μην χάνεις το χαμόγελό σου ακόμη κι αν επέλθει η απόλυτη καταστροφή. Αυτοί είναι οι αναβάτες που ξεχωρίζουν, και που πλέον μετρούν μια σημαντική απώλεια: αυτή του Kemal Merkit, του ανθρώπου που έδινε σάρκα και οστά στην έννοια του Dakar.