Δέκα χρόνια πριν, βρισκόμασταν μέσα στην κρίση, δηλαδή πιο μέσα καθώς δεν έχουμε ξεφύγει και καθόλου, με δρόμους επαρχιακούς και Eθνικές Oδούς άδειες από μοτοσυκλέτες. Η αγορά της μοτοσυκλέτας ήταν σχεδόν μισή σε μονάδες από αυτό που είναι σήμερα, τόσο χαμηλά είχαμε φτάσει, και πολλαπλάσια μικρότερη σε αξία από τη στιγμή που πωλούνταν μικρού κυβισμού δίκυκλα, σκούτερ και παπιά. Αυτό έχει ήδη αλλάξει, είμαστε ήδη σε νέο επίπεδο και εκτός από τους αριθμούς το βλέπεις πλέον στους δρόμους όπου περισσότεροι από τα προηγούμενα χρόνια ταξιδεύουν. Ευκαιρία λοιπόν για μία υπενθύμιση: δεν χρειάζεσαι μία καινούρια για να βγεις εκεί έξω και να ταξιδέψεις, να γίνεις μέρος της μεγάλης παρέας! Να μαθαίνεις για τις νέες, για το πώς λειτουργούν και οδηγούνται μένοντας εμπρός από τις εξελίξεις, προφανώς και ναι, αλλά αν είναι να επενδύσει κάποιος κάπου, ας ξεκινήσει από τον εξοπλισμό για κάθε εποχή και έπειτα όταν έρθει η ώρα, ας γίνει η κίνηση και για τη μοτοσυκλέτα χωρίς στο ενδιάμεσο να χαθούν οι βόλτες και τα χιλιόμετρα!
Στο μεταξύ όπως έχω γράψει πολλές φορές, είναι στο χώμα που εκμηδενίζονται οι διαφορές, εκεί που το παλιό και το νέο έχουν μικρότερες διαφορές. Ψυχολογικά μάλιστα μπορεί να υπερτερεί το παλιό καθώς όσο πιο κουμπωμένος είσαι απέναντι σε μία μικροπτώση, τόσο δυσκολότερο φαίνεται κάθε πέρασμα.
Το χώμα είναι επίσης που γίνεται οι φιλίες καλύτερες, συσφίγγουν οι σχέσεις και δοκιμάζονται οι παρέες. Έχει λιγότερα να πεις κάνοντας στάση σε δύο βενζινάδικα με προορισμό μία ταβέρνα. Μία παρέα θα έρθει πιο κοντά ταξιδεύοντας στο χώμα γιατί οι διαφορές των μοτοσυκλετών θα ψαλιδιστούν και ακόμη και μία παλαιότερη θα έρθει κοντά σε επιδόσεις με μία νεότερη, αν μάλιστα δεν την ξεπεράσει κιόλας. Πέρα από Rally, εξειδικευμένες εκδόσεις, όταν μιλάμε για On-Off που κάνουν μία χωμάτινη εξόρμηση είναι οι ικανότητες του αναβάτη που αναδεικνύονται και πολύ λιγότερο της μοτοσυκλέτας. Στο Enduro υπάρχει και η αντίστροφη περίπτωση, όπως επίσης και σε extreme διαδρομές με μεγάλα On-Off, αλλά δεν μιλάμε για τέτοιες περιπτώσεις. Για να φτάσεις εκεί έχεις ήδη και την παρέα αλλά έχετε χορτάσει και σε βόλτες αναζητώντας το επόμενο επίπεδο.
Είναι επίσης και ένα πεδίο δράσης πολύ πιο ασφαλές από την άσφαλτο παρόλο που η πτώση καραδοκεί σε πολλαπλάσια σημεία. Θα έρθει όμως με λίγα χιλιόμετρα χωρίς αντίθετο ρεύμα με ΙΧ ή με ΙΧ στο δικό σου ρεύμα. Ούτε όμως χρειάζεται να πάρουμε όλοι τα βουνά, και τα CBR, τα GSXR και όλα γενικά τα R, μπορούν να περάσουν αντίστοιχα καλά, όχι όμως με τον τρόπο που βλέπουμε τώρα να γίνεται. Όλοι μαζί σε μία δημοφιλή διαδρομή, σε μία μόνο τοποθεσία και στην επιστροφή να πέφτει κλήρος για το ποιος θα αφήσει οικογένεια, συγγενείς και φίλους να κλαίνε με μαύρο δάκρυ. Διότι μαζί με τις βόλτες, τα χιλιόμετρα και τις μοτοσυκλέτες που βλέπουμε εκεί έξω να αυξάνονται, έχουν αυξηθεί κατακόρυφα και τα ατυχήματα. Στην πράξη έχουν γίνει βήματα προς τα πίσω. Υπάρχουν παιδιά και ενήλικες που συμπεριφέρονται σαν παιδιά, που μπαίνουν στην μοτοσυκλέτα χωρίς να έχουν κάποια καθοδήγηση, όχι απλά δεν διαβάζουν, ούτε video δεν βλέπουν πέρα από “ποστ” στα κοινωνικά δίκτυα με σούζες, “παντιλίκια” και “meetups” στα οποία ο στόχος είναι η επίδειξη και μόνο. Αν δείτε κάποιον εκεί έξω που οδεύει προς αυτή την κατεύθυνση, προσκαλέστε τον να ξυπνήσει μία Κυριακή νωρίτερα από τις άλλες και να ακολουθήσει. Δεν προσβλέπουμε σε μεγάλο ποσοστό επιτυχίας, σιγά-σιγά γίνονται οι αλλαγές. Στα μέσα της δεκαετίας του ’80 που ξεκίνησε το MOTO, το πράγματα ήταν χειρότερα από αυτό που είναι τώρα και θα μπορούσαμε να βρισκόμαστε σε πολύ καλύτερο σημείο! Η αλλαγή έρχεται βήμα-βήμα, αναβάτη στον αναβάτη και είναι κοινωνικό ζήτημα άρα και ατομικό στην επέκτασή του. Με ό,τι και αν έχετε, όσο διαφορετικοί και αν είστε, δεν υπάρχει διαχωρισμός. Διαλέξτε χώμα ή άσφαλτο ή και τα δύο, ταξιδέψτε και γνωριστείτε, ώστε να μετρήσουμε λιγότερες ανώνυμες αποχωρήσεις αυτό το καλοκαίρι…