Η ΒΜW, στα πλαίσια των Innovation Days παρουσίασε το επόμενο βήμα που σκοπεύει να κάνει στον τομέα των αναρτήσεων και του δυναμικού ελέγχου τους. Είναι ένα λογικό βήμα μετά την εφαρμογή του ESA από το 2004 και του ESA ΙΙ από το 2009. Στις εφοδιασμένες με αυτά τα συστήματα μοτοσυκλέτες της γερμανικής εταιρείας ο αναβάτης μπορεί να επιλέξει μεταξύ προεπιλεγμένων ρυθμίσεων από ένα κουμπί και να φέρει τις ρυθμίσεις των αναρτήσεων στα μέτρα του. Οι βασικές επιλογές είναι comfort, normal ή sport, ενώ και παράμετροι, όπως η ύπαρξη συνεπιβάτη ή αποσκευών είναι επίσης επιλέξιμες. Αυτά όμως θα δείχνουν παρωχημένα μετά το πέρασμα σε μοτοσυκλέτες παραγωγής του Dynamic Damping Control (DDC). Φέρνοντας τεχνολογίες που ήδη χρησιμοποιούνται σε αυτοκίνητα, όπως οι ηλεκτρομηχανικές βαλβίδες μεταβολής των αποσβέσεων, προσθέτοντας αισθητήρες μέτρησης της διαδρομής των ελατηρίων στα αμορτισέρ και των κλίσεων της μοτοσυκλέτας και με τη διασύνδεση της κεντρικής μονάδας διαχείρισης του DDC με αυτήν του ABS, αλλά και αυτής που ελέγχει τον κινητήρα φέρνει σε ένα υψηλότερο επίπεδο τη δυνατότητα “αυτορύθμισης” των αναρτήσεων, ανάλογα με τις συνθήκες που αντιμετωπίζει η μοτοσυκλέτα στη διαδρομή της. Και πάλι ο αναβάτης θα μπορεί να επιλέγει το πρόγραμμα σύμφωνα με το οποίο θα συμπεριφέρονται οι αναρτήσεις του, με θέσεις όπως normal, comfort και sport. Η διαφορά του DDC έγκειται στο ότι η χαρτογράφηση του εύρους των μεταβολών για κάθε κατάσταση λειτουργίας είναι τρισδιάστατη και έτσι, ανάλογα με τις δυνάμεις που ασκούνται, οι αναρτήσεις θα μεταβάλλουν συνεχώς τις αποσβέσεις τους. Για παράδειγμα όταν αντιληφθεί η… μοτοσυκλέτα ότι επιταχύνει, συνδυάζοντας δεδομένα από τη λειτουργία του κινητήρα και τον αισθητήρα μέτρησης της συμπίεσης του πίσω αμορτισέρ, τότε θα αυξάνονται οι αποσβέσεις του. Αντίστοιχαμ όταν επιβραδύνει και με τη σύμφωνη γνώμη της μονάδας του ABS θα αυξάνει τις αποσβέσεις στο εμπρός αμορτισέρ. Τα πλεονεκτήματα σε ασφάλεια και άνεση μιας μοτοσυκλέτας εξοπλισμένης με DDC είναι τεράστια, αρκεί ο προγραμματισμός και η χαρτογράφηση να γίνουν ολοκληρωμένα ώστε ο αναβάτης της να νιώθει ότι έχει έναν ακόμη τεχνολογικό σύμμαχο για να απολαμβάνει περισσότερο την οδήγησή του και να μένει πάντα σύμμαχος δίχως να αλλάζει στρατόπεδο και να γίνεται αντίπαλος αντιδρώντας με μη αναμενόμενο τρόπο. Η BMW σχεδιάζει στο άμεσο μέλλον να εξοπλίσει μοντέλα της με το σύστημα δυναμικού ελέγχου των αποσβέσεων των αμορτισέρ του telelever και του paralever.
BMW: Bήμα προς τις ενεργητικές αναρτήσεις
Η ΒΜW, στα πλαίσια των Innovation Days παρουσίασε το επόμενο βήμα που σκοπεύει να κάνει στον τομέα των αναρτήσεων και του δυναμικού ελέγχου τους. Είναι ένα λογικό βήμα μετά την εφαρμογή του ESA από το 2004 και του ESA ΙΙ από το 2009. Στις εφοδιασμένες με αυτά τα συστήματα μοτοσυκλέτες της γερμανικής εταιρείας ο αναβάτης μπορεί να επιλέξει μεταξύ προεπιλεγμένων ρυθμίσεων από ένα κουμπί και να φέρει τις ρυθμίσεις των αναρτήσεων στα μέτρα του. Οι βασικές επιλογές είναι comfort, normal ή sport, ενώ και παράμετροι, όπως η ύπαρξη συνεπιβάτη ή αποσκευών είναι επίσης επιλέξιμες. Αυτά όμως θα δείχνουν παρωχημένα μετά το πέρασμα σε μοτοσυκλέτες παραγωγής του Dynamic Damping Control (DDC). Φέρνοντας τεχνολογίες που ήδη χρησιμοποιούνται σε αυτοκίνητα, όπως οι ηλεκτρομηχανικές βαλβίδες μεταβολής των αποσβέσεων, προσθέτοντας αισθητήρες μέτρησης της διαδρομής των ελατηρίων στα αμορτισέρ και των κλίσεων της μοτοσυκλέτας και με τη διασύνδεση της κεντρικής μονάδας διαχείρισης του DDC με αυτήν του ABS, αλλά και αυτής που ελέγχει τον κινητήρα φέρνει σε ένα υψηλότερο επίπεδο τη δυνατότητα “αυτορύθμισης” των αναρτήσεων, ανάλογα με τις συνθήκες που αντιμετωπίζει η μοτοσυκλέτα στη διαδρομή της. Και πάλι ο αναβάτης θα μπορεί να επιλέγει το πρόγραμμα σύμφωνα με το οποίο θα συμπεριφέρονται οι αναρτήσεις του, με θέσεις όπως normal, comfort και sport. Η διαφορά του DDC έγκειται στο ότι η χαρτογράφηση του εύρους των μεταβολών για κάθε κατάσταση λειτουργίας είναι τρισδιάστατη και έτσι, ανάλογα με τις δυνάμεις που ασκούνται, οι αναρτήσεις θα μεταβάλλουν συνεχώς τις αποσβέσεις τους. Για παράδειγμα όταν αντιληφθεί η… μοτοσυκλέτα ότι επιταχύνει, συνδυάζοντας δεδομένα από τη λειτουργία του κινητήρα και τον αισθητήρα μέτρησης της συμπίεσης του πίσω αμορτισέρ, τότε θα αυξάνονται οι αποσβέσεις του. Αντίστοιχαμ όταν επιβραδύνει και με τη σύμφωνη γνώμη της μονάδας του ABS θα αυξάνει τις αποσβέσεις στο εμπρός αμορτισέρ. Τα πλεονεκτήματα σε ασφάλεια και άνεση μιας μοτοσυκλέτας εξοπλισμένης με DDC είναι τεράστια, αρκεί ο προγραμματισμός και η χαρτογράφηση να γίνουν ολοκληρωμένα ώστε ο αναβάτης της να νιώθει ότι έχει έναν ακόμη τεχνολογικό σύμμαχο για να απολαμβάνει περισσότερο την οδήγησή του και να μένει πάντα σύμμαχος δίχως να αλλάζει στρατόπεδο και να γίνεται αντίπαλος αντιδρώντας με μη αναμενόμενο τρόπο. Η BMW σχεδιάζει στο άμεσο μέλλον να εξοπλίσει μοντέλα της με το σύστημα δυναμικού ελέγχου των αποσβέσεων των αμορτισέρ του telelever και του paralever.