Ζήσαμε το μέλλον!

Η τεχνολογία του αύριο είναι ήδη εδώ!
Μπάμπη Μέντη
Από τον

Μπάμπη Μέντη

14/12/2016

Επειδή τα τελευταία χρόνια όλο και περισσότερο ανοίγονται συζητήσεις για τις νέες τεχνολογίες στον τομέα της ενεργητικής ασφάλειας και τις δυνατότητες επικοινωνίας των μοτοσυκλετιστών με τον έξω (από το κράνος τους…) κόσμο, σκεφτήκαμε , όχι απλώς να δούμε και να αναφέρουμε ποιες από αυτές τις τεχνολογίες ετοιμάζουν να βγάλουν σε παραγωγή τα εργοστάσια, αλλά τις δοκιμάσαμε πρώτοι στον κόσμο και μάλιστα σε ελληνικούς δρόμους!

 Εντάξει δεν τις δοκιμάσαμε πάνω σε μοτοσυκλέτα, όμως κάναμε πάνω από 2.000 χιλιόμετρα συνολικά σε ελληνικούς δρόμους με αυτοκίνητα και μοτοσυκλέτες που ήταν εξοπλισμένα με όλα αυτά τα τεχνολογικά θαύματα που μας υπόσχονται ότι θα κάνουν την ζωή μας πάνω στην μοτοσυκλέτα ασφαλέστερη και πιο άνετη.

Smartphone & μοτοσυκλέτα

Ήδη η Ducati Multistrada 1200, η Aprilia RSV4 RR και φυσικά όλα τα μοντέλα μοτοσυκλετών και scooter της BMW που έχουν τον κατάλληλο έξτρα εξοπλισμό,  μπορούν να συνδεθούν μέσω Bluetooth με το smartphone του αναβάτη. Στην Multistrada 1200 έχεις την δυνατότητα τηλεφωνικών κλίσεων και να χειρίζεσαι τα αρχεία μουσικής. Στην RSV4 έχεις την δυνατότητα να μετατρέψεις το τηλέφωνό σου σε πλήρες σύστημα δορυφορικής τηλεμετρίας. Στην BMW τα πράγματα είναι πολύ πιο περίπλοκα και περνάμε στο επόμενο στάδιο, όπου στο παιχνίδι μπαίνει και το Navigation. Εξοπλίζοντας μια BMW με το σύστημα Connect, έχετε αυτή την στιγμή που μιλάμε την δυνατότητα να καταγράφετε λεπτομερώς την διαδρομή που κάνετε και σε συνδυασμό με το κινητό σας τηλέφωνο, να χρησιμοποιείτε αυτές τις πληροφορίες στα social media όταν επικοινωνείτε με τους φίλους σας...

Επικοινωνία μεταξύ μοτοσυκλέτας και Κέντρου Πληροφοριών

Στην πρόσφατη έκθεση της Κολωνίας η BMW πρόσθεσε στον εξοπλισμό της νέας K 1600 GT το σύστημα SOS. Πρόκειται για ένα κόκκινο κουμπί στο δεξί διακόπτη του τιμονιού που όταν το πατήσεις στέλνει με ακρίβεια μέτρου τις συντεταγμένες που βρίσκεσαι στο Κέντρο Πληροφοριών της BMW. Μόλις λάβουν το σήμα σου, αμέσως ειδοποιούνται οι πλησιέστερες τοπικές αρχές (αστυνομία/τροχαία/πρώτες βοήθειες κ.τ.λ.).  Όμως αυτό το νέο σύστημα ασφάλειας δεν είναι καθόλου νέο και οι δυνατότητες του Κέντρου Ελέγχου της BMW δεν σταματούν απλώς στο να ειδοποιήσουν τις τοπικές αρχές. Οδηγώντας στην Ελλάδα μια BMW σειράς 3 (premium αυτοκίνητο μεν, αλλά όχι εξωτικό για τον μέσω ευρωπαίο) που ήταν εξοπλισμένη με το Navigation Professional και είχε Head-Up Display, είχαμε την δυνατότητα πλήρους χειρισμού του προσωπικού μας τηλεφώνου (μέσω Bluetooth) από ένα μόνο κουμπί και μάλιστα, με φωνητικές εντολές στα Ελληνικά! Το Navigation, όχι μόνο πρόβαλε στο τζάμι του αυτοκινήτου (Head-up Display) την πορεία που έπρεπε να ακολουθήσουμε, αλλά και το όριο ταχύτητας στο σημείο του δρόμου που βρισκόμασταν. Μάλιστα η ακρίβεια αυτής της ένδειξης ήταν ακριβώς ένα μέτρο πριν από κάθε ταμπέλα!

Τον προορισμό σου μπορείς να τον περάσεις χειροκίνητα, “πληκτρολογώντας” μέσω ενός περιστροφικού διακόπτη ή ζωγραφίζοντάς τον σε μια επιφάνεια αφής ή… να πατήσεις ένα κουμπί και το Κέντρο Ελέγχου της BMW να περάσει εκείνο για σένα τον προορισμό που θέλεις χωρίς εσύ να αγγίξεις τίποτα άλλο! Αν καταλάβατε τι έχουμε εδώ, θα καταλάβατε και τι ακολουθεί. Το Κέντρο Ελέγχου της BMW έχει άμεση επικοινωνία μέσω δορυφόρου (GPS) με το σύστημα Multimedia που είναι εξοπλισμένη η μοτοσυκλέτα ή το αυτοκίνητό σας. Μέσω του δικού σας Smartphone που έχετε συνδέσει στο σύστημα Multimedia, το Κέντρο Ελέγχου της BMW μπορεί να επικοινωνεί μαζί σας τηλεφωνικά αυτή την στιγμή και πολύ σύντομα και με εικόνα, ενώ ήδη έχει την δυνατότητα να στέλνει και να συλλέγει κάθε στοιχείο που καταγράφει το σύστημα Multimedia και το Smartphone σας.

Για παράδειγμα γνωρίζει ότι στις 12:30 σταματήσατε σε ένα πρατήριο της π.χ. BP (ναι, γνωρίζει και την εταιρεία του πρατηρίου!) και σας πήρε δέκα λεπτά για να βάλετε 20 λίτρα καυσίμου. Σε δύο-τρία χρόνια από τώρα, αυτές οι λεπτομερείς πληροφορίες θα χρησιμοποιούνται στο σύστημα vehicle-to-vehicle.

Δηλαδή, όλα τα στοιχεία που καταγράφει το navigation/multimedia system, μαζί με όσα καταγράφουν οι αισθητήρες των φρένων, του ψεκασμού και των ραντάρ του οχήματός σας, θα περνάνε στο Κέντρο Ελέγχου (προς το παρόν της BMW, όμως υπάρχει συμφωνία και με την Honda για την ανάπτυξη ενός ενιαίου δικτύου…) και η real time βάση δεδομένων που θα δημιουργείται αυτόματα θα ενημερώνει τους υπόλοιπους οδηγούς που κινούνται στην περιοχή σου ή θέλουν να έρθουν εκεί, για τις συνθήκες της κίνησης, ακόμα και για την πρόσφυση του δρόμου την δεδομένη στιγμή!

Αυτό με την σειρά του σημαίνει ότι η μοτοσυκλέτα σας θα ρυθμίζει τον ψεκασμό, το ABS και το Traction Control για τους συγκεκριμένους δρόμους, την συγκεκριμένη στιγμή. Για παράδειγμα η BMW σειράς 3 που οδηγήσαμε εμείς, είχε την δυνατότητα να αλλάζει προγράμματα λειτουργίας όχι μονό στον τρόπο απόδοσης του κινητήρα και του Traction Control, αλλά επίσης και του αυτόματου κιβωτίου ταχυτήτων (8 σχέσεων της ZF).

Έτσι στους ανηφορικούς δρόμους άλλαζε ταχύτητες κοντά στη μέγιστη ροπή, ενώ στους κατηφορικούς δρόμους έβαζε αμέσως 8η με τον κινητήρα να δουλεύει κάτω από τις 1.800 στροφές!

 

Xenon φώτα; Μα πού ζεις; Τα Led είναι ήδη παρελθόν, ζήτω τα Laser!   

Ήδη από το 2006 η BMW και η Mv Agusta είχαν στην γκάμα τους μοτοσυκλέτες με Xenon φώτα. Το 2012 η Ducati Panigale 1199-S ήταν η πρώτη μοτοσυκλέτα παραγωγής με Full-Led εμπρός προβολείς. Σήμερα η τεχνολογία Led για τους εμπρός προβολείς έχει φτάσει μέχρι τα μικρά scooter. Όμως ακόμα και τα Led είναι πλέον παρελθόν και απαρχαιομένη τεχνολογία μπροστά τα Laser φώτα που παρουσίασε η BMW στην Κ 1600 GT και χρησιμοποιεί εδώ και μια τετραετία στα αυτοκίνητά της. Τα Laser φώτα ανοίγουν μια εντελώς καινούρια σελίδα σε ότι αφορά την ενεργητική ασφάλεια των οχημάτων.

Προς το παρόν μπορούν να ρυθμίζουν αυτόματα την μικρή και την μεγάλη σκάλα των φώτων όταν το όχημα μπαίνει μέσα σε κατοικημένες περιοχές ή όταν από απέναντι έρχεται άλλο όχημα ώστε να μην τυφλώνουμε τον οδηγό του με τα μεγάλα φώτα μας. Σύντομα, οι Lazer προβολείς θα κρατούν σταθερή την δέσμη των φώτων όταν η μοτοσυκλέτα πλαγιάσει δεξιά-αριστερά χωρίς να χρησιμοποιούν κανενός είδους μηχανικό εξάρτημα, αφού η δέσμη φωτός τους παράγεται από δεκάδες μικρές ακτίνες (σαν το μάτι της μύγας) που μπορούν να στραφούν σε οποιαδήποτε κατεύθυνση.

Όμως αυτό που θα αλλάξει εντελώς τον κόσμο μας, είναι η δυνατότητα των Laser προβολέων να προβάλουν εικόνες στο δρόμο (καταργώντας τα Head-Up Display) και να ρίχνουν περισσότερο ή λιγότερο φως σε σταθερά ή κινούμενα αντικείμενα, όπως ας πούμε σε έναν πεζό που βγαίνει ανάμεσα από παρκαρισμένα αυτοκίνητα ή ένα ζώο ετοιμάζεται να διασχίσει τον δρόμο! Νομίζετε ότι δεν γίνεται; Θα μπει σε παραγωγή μέσα στο 2017!

 

 

"Υβριδικός" κινητήρας Avadi - Εμβολοφόρος και περιστροφικός μαζί [VIDEO]

Mοτέρ που συνδυάζει στοιχεία από τετράχρονο, δίχρονο και Wankel - Κορυφαία αποδοτικό και ιδιαίτερα ελαφρύ
Εμβολοφόρος και περιστροφικός κινητήρας σε ένα Avadi
Από τον

Θοδωρή Ξύδη

5/7/2024

Ένας ακόμη "περίεργος" 4χρονος κινητήρας εσωτερικής καύσης κερδίζει δημοσιότητα καθώς καταφέρνει και συνδυάζει αταίριαστα μέχρι πρότινος στοιχεία, για κορυφαία θερμική απόδοση, με εμπλοκή στο project ενός Έλληνα μηχανολόγου, του Δρ. Δημήτριου Δάρδαλη!

Πολλοί είναι αυτοί που έχουν προσπαθήσει να επανεφεύρουν τον κινητήρα εσωτερικής καύσης παρουσιάζοντας μοτέρ με καινοτομίες που θα μπορούσαν, στα δικά τους τουλάχιστον μάτια, να αλλάξουν τα δεδομένα.

Η πλειοψηφία αυτών των καινοτόμων σε σχεδίαση μοτέρ τελικά όμως δεν άλλαξε τίποτα επί της ουσίας, τα περισσότερα ξεχάστηκαν ενώ στο σύνολό τους δεν υιοθετήθηκαν από κανένα “παραδοσιακό” κατασκευαστή.

Η αμερικάνικη Avadi είναι η τελευταία μέχρι στιγμής εταιρεία που θέλει να αλλάξει το παραπάνω και να κερδίσει τη δική της θέση στην ιστορία του θερμικού κινητήρα έχοντας παράλληλα το βλέμμα της στο μέλλον.

Εμβολοφόρος και περιστροφικός κινητήρας σε ένα Avadi

Ο κινητήρας της αμερικάνικης εταιρείας ονομάζεται MA-250 και έφτασε τώρα στο στάδιο της εμπορικής διαθεσιμότητας καθώς η Avadi κατάφερε να λύσει τα προβλήματα στεγανοποίησης στην κεφαλή του κυλίνδρου που αντιμετώπιζε μέχρι και πριν από λίγους μόλις μήνες.

Ο 4χρονος μονοκύλινδρος MA-250 είναι ένας εμβολοφόρος κινητήρας όπου η κεφαλή-βαλβίδα, το ένα πιστόνι που παλινδρομεί με τις δύο μπιέλες του, ο κύλινδρος και ο στρόφαλος όλα περιστρέφονται μαζί μέσα σε ένα κέλυφος!

Οι μπιέλες του πιστονιού εδράζουν σε έναν στρόφαλο, ο οποίος στα άκρα του φέρει κωνικά γρανάζια με ρουλεμάν και αυτά με τη σειρά τους γυρνούν επάνω σε ένα οδοντωτό δακτυλίδι. Στη μέση του ο στρόφαλος συνδέεται με άξονα που μεταφέρει το παραγόμενο έργο, ενώ μέσα από αυτόν τον άξονα περνάει το λιπαντικό προς το μοτέρ και λιπαίνει από το κέντρο προς τα έξω. Το λιπαντικό περνά μάλιστα ανάμεσα από δύο κάθετα τοποθετημένες διάτρητες πλάκες που φροντίζουν για τη σωστή διασπορά του.

Στην κορυφή του μοτέρ βρίσκεται ο δίσκος-βαλβίδα ο οποίος έχει ενσωματωθεί στον κύλινδρο και περιστρέφεται μαζί με αυτόν και το πιστόνι. Φέρει δύο τρύπες, με τη μικρότερη στο κέντρο του να προορίζεται για το μπουζί. Η μεγαλύτερη τρύπα παίζει τον ρόλο της βαλβίδας. Καθώς περιστρέφεται ο κύλινδρος, η βαλβίδα περνά από την εισαγωγή και την εξαγωγή, και ανάλογα με τη φάση επιτρέπει στο μίγμα να εισέλθει στον κύλινδρο ή στα καυσαέρια να εξέλθουν από αυτόν. 

Για τη στεγανοποίηση της εισαγωγής και της εξαγωγής, όπως και για τη διατήρηση της συμπίεσης φροντίζουν κεραμικοί δακτύλιοι που έχουν τοποθετηθεί σε εσοχές πάνω από τον δίσκο-βαλβίδα, ανάμεσα σε αυτόν και τη σταθερή κεφαλή και πιέζονται πάνω του με ελατήρια.

Εμβολοφόρος και περιστροφικός κινητήρας σε ένα Avadi

Με αυτή τη διάμετρο πιστονιού -μπορεί να αλλάξει ανάλογα με την επιθυμητή απόδοση και εφαρμογή όπως και η διαδρομή- ο κινητήρας έχει χωρητικότητα 250 κ.εκ. και αποδίδει 16 ίππους και 3,1 κιλά ροπής. Η ισχύς του σίγουρα δεν εντυπωσιάζει με την πρώτη ματιά, ωστόσο η μέγιστη τιμή κάνει την εμφάνισή της στις μόλις... 3.500 σ.α.λ. όπως και εκείνη της ροπής! Παράλληλα, η θερμική απόδοση φτάνει σύμφωνα με την Avadi στο εντυπωσιακό 42,12% (!), πάνω από το 35%-36% των καλύτερων μοτέρ βενζίνης και πιο κοντά σε εκείνο των diesel που βρίσκεται στο 45%-46%.

Η σαφώς υψηλότερη θερμική απόδοση προκύπτει από τις μικρότερες απώλειες λόγω των μειωμένων τριβών και των λιγότερων κινούμενων μηχανικών μερών, όπως οι εκκεντροφόροι και οι βαλβίδες, τη στιγμή που δεν χρειάζεται να μετατραπεί η παλινδρομική κίνηση του εμβόλου σε περιστροφική. Έτσι προκύπτει και σημαντική οικονομία σε καύσιμο.

Κέρδος προέρχεται και από το βάρος του μοτέρ που βρίσκεται στα 10,7 κιλά, χωρίς, ωστόσο σε αυτό το νούμερο να υπολογίζεται το βάρος ενός κιβωτίου ταχυτήτων. Το τελευταίο δεν απασχολεί τους ανθρώπους της αμερικάνικης εταιρείας που δεν "βλέπουν" το μοτέρ τους να χρησιμοποιείται σε κάποιο σμβατικό τουλάχιστον δίκυκλο.

Εμβολοφόρος και περιστροφικός κινητήρας σε ένα Avadi

Η Avadi έχει εξελίξει τον 4χρονο κινητήρα της για να χρησιμοποιηθεί σε μη επανδρωμένα και ελαφριά αεροσκάφη, μηχανοκίνητα αλεξίπτωτα πλαγιάς (παραμοτέρ) και μεγάλα drone, ενώ αργότερα θα εξελιχθεί για να λειτουργεί με πετρέλαιο ή ακόμη και με υδρογόνο. 

Το μοτέρ θα μπορούσε επίσης να χρησιμοποιηθεί σε υβριδικά συστήματα κίνησης στους τέσσερεις τροχούς (ή στους δύο) όπου ο ηλεκτρικός κινητήρας αναλαμβάνει αποκλειστικά την κίνηση, αλλά και ως range extender-γεννήτρια σε ηλεκτρικά με μεγάλη μπαταρία που λειτουργούν κυρίως με ρεύμα. Οι Αμερικανοί τον βλέπουν επίσης να εκτελεί απλά χρέη γεννήτριας αλλά να τοποθετείται και σε υβριδικά συστήματα βαρέων οχημάτων.

Αρχικός σχεδιαστής του συγκεκριμένου κινητήρα είναι ο Michael Arsenaeu ο οποίος ξεκίνησε να εργάζεται στο project πριν από δύο δεκαετίες, ωστόσο η ουσιαστική εξέλιξή του μοτέρ έγινε τα τελευταία 7-8 χρόνια. 

Ο Arsenaeu απομακρύνθηκε πριν από μερικούς μήνες από τον ρόλο του διευθύνοντα τεχνικού συμβούλου και τη θέση του πήρε ο Δρ. Δημήτριος Δάρδαλης! Απόφοιτος του πανεπιστημίου του Texas-Austin ο Έλληνας μηχανικός μηχανολόγος, με έρευνα επίσης πάνω στους κινητήρες με περιστρεφόμενο κύλινδρο (ο Dr. Δαρδάλης αναφέρεται σε αυτόν ως περιστρεφόμενο χιτώνιο, έχοντας κάνει πολλή δουλειά πάνω στη λύση RLE, ήτοι Rotating Liner Engine, με περιστρεφόμενο χιτώνιο), επανασχεδίασε το μοτέρ για να λύσει τα προβλήματα με την κεφαλή, μαζί με την συνεισφορά του Αμερικανού Mark Cherry που έδωσε τελικά την λύση.

Ετικέτες